Requests for comment/JSSX and Ozalid Wikipédia PT / Bullying and sysop abuse

From Meta, a Wikimedia project coordination wiki
This page is a public request for comment into a dispute on the Portuguese Wikipedia, which does not have enough active community to resolve it locally and where I do not trust most of the Wikipedia PT administrators, because they have formed a group of old friends, which put friendship above fairness and because the other part against me are some ex-sysops and actual sysops. Indeed, the main reason given by the administrator that blocked me was actually that other administrators were quitting because of me (as if there was any such rule ...). - The administrators were quitting because they made a lot of

mistakes and they did not keep up steam. How did he block me? He did the unthinkable. He started a pseudo-vote where he himself said who was voting for what! He signed for other people (some of which came forward and actually said they did NOT vote the way he said). Only four votes from fourteen are valid to block me. Besides, five votes are valid to not block me. Moreover, more interesting is that propose be illegal, no fair, illogical, not genuine, unlawful, spurious because the Lusitanian Wikipédia do not have such rule. Not only that, but the reason he was advancing for me being blocked (other than other administrators quitting) was a reason I had already stood trial for AND been absolved at a higher instance! I find this extremely unfair but, as it stands, I see no way of reversing the harm done, that's why I am referring to you.

The following request for comments is closed. The request was eventually archived as inactive.


Translate this page with Alta Vista from "pt" into:

Deutsch | Ελληνικά | English| Español | Français | 日本語 | Korean | Nederlands | Português | Русский | 中文 |

Translate this page with Alta Vista from "en" into:

Deutsch | Ελληνικά | English| Español | Français | 日本語 | Korean | Nederlands | Português | Русский | 中文 |

In Portuguese language:

PRELIMINARMENTE

A minha recusa de diálogo com o I. Ozalid

Recuso-me determinantemente a entrar em diálogo com o I. Ozalid, pois para mim este usuário foi um prevaricador. Aceitar tratar o caso como um bloqueio normal ou usual, seria aceitar que pelo menos a seriação do mesmo foi legítima, o que claramente não foi, e que o I. Visado teve um comportamento sério o que, na minha opinião, não teve.

Entendo por isso que não tenho de apelar e mendigar pelo levantamento de um bloqueio ilegítimo e contra às regras da wikipédia à comunidade e muito menos ao I. Ozalid. Isto seria admitir que qualquer pessoa pudesse violar um conjunto de regras, como por exemplo apagar artigos aleatoriamente, e que os mesmos só pudessem ser repostos do vandalismo depois de pedido a comunidade para o fazer. Obviamente que isso não acontece, quando uma ou várias regras são desrespeitas, a situação é reposta como se as regras não tivessem sido desrespeitadas (trata-se de um principio básico que é repor a situação como se o dano não tivesse acontecido). É isso que peço para já. As consequências do acto ilícito do I. Ozalid, esse sim, tem de ser decidido pela comunidade.

A ilegitimidade do bloqueio

Sumariamente, centro-me apenas em 4 pontos apesar da própria falta de legitimidade da seriação e votação da proposta de bloqueio:

1) O I. Ozalid fez uma pseudo-votação em que ele próprio é que decidia como cada pessoa votava; 2) O ponto central da argumentação foi sempre que os amigos do I. Visado estavam a auto-exnoerar devido à polémica; 3) O I. Ozalid fez disto uma questão pessoal; 4) Acusação de "sock puppet" pela qual fui punido (consta da nota de bloqueio) já tinha sido julgado em outra instância e já tinha sido punido (inclusive injustamente).

A minha presença na Wikipédia

Tenho pautado a minha presença na wikipédia e no relacionamento com os demais usuários, por uma postura de pessoa educada e com a polidez, cortesia e cordialidade que todos merecem.

Defendo, com convicção e perseverança aquilo que acredito, isso não é ser perturbador; perturbante é impedir que alguém defenda educadamente, com argumentos justos e comprováveis aquilo em que acredita. Discordar ou ter opinião divergente não é ser mal-educado e nem é delito, é ser intelectualmente ousado. Maioria até pode ser democrático, mas não certamente sinal de razão, pois se assim fosse ainda hoje seria o Sol a girar em torno da Terra e Galileu nunca ninguém tinha ouvido falar.

Eu gosto e procuro sempre uma conversa intelectualmente rica, com argumentos, sugestões e que nos possam levar mais longe: progredir. Mas na Wikipédia verifico uma carência muito grande de argumentos e na sua substituição vem a força e o abuso do poder; principalmente contra aqueles que conseguem evidenciar correctamente o seu ponto de vista.

Eu não preciso de ser mal-educado para fazer valer o meu ponto de vista, eu preciso é de saber concretamente porque tenho determinada opinião sobre determinado assunto para poder explicar. É assim que se constrói um argumento. Mas a verdade é que sou, constantemente insultado, atacado e espezinhado. São muito poucos os que se dirigiram de forma educada e expressaram correctamente o seu ponto de vista e sempre que agiram assim, dei a minha resposta mais sincera e sempre educada. Se tinham razão, acatei a sugestão. Acatei várias sugestões.

A minha presença na Wikipédia depois do bloqueio por suspeita de "sock puppet"

Decidi que não ia mais participar em discussões na Wikipédia, reservaria-me apenas a editar e a votar em questões relevantes. Assim prometi e assim fiz.

Não iniciei nenhuma discussão.

Editei dois ou três artigos, um deles bastante complexo que acabou por ser "atacado".

Vi-me a ser alvo de falsas acusações e "projectos" difamatórios. Limitei-me a, educadamente, defender-me.

Como poderá contactar, para além da edição espontânea de artigos, a minha acção não passou de reacções a provocações. Estive sempre calmo, tranquilo e sem provocar ninguém. O mesmo já não posso dizer das outras partes.

O meu feitio.

Ontem, numa troca de impressões com o I. Tiago Vasconcelos, constatei que a minha forma educada de me expressar, talvez mesmo impessoal, é entendida como que alguma frieza. Admito que sim. Por sua vez essa frieza parece traduzir-se num tom acusatório, que não é. Isso aconteceu com o I. Tiago Vasconcelos que, talvez pela minha má expressão ou expressão fria, entendeu o que até seria um elogio como um ataque.

Tiago,

Não precisa de pedir desculpa, até porque a culpa, como diz, pode ser da minha maneira de ser e expressar. Como na internet tudo é impessoal e eu não conheço as pessoas, tenho tendência a tratar as pessoas como gostaria que me tratassem a mim quando não me conhecem, com cordialidade. Lógico que cordialidade não é sinónimo de frieza, mas eu, por formação profissional e educação, sou uma pessoa extremamente fria, calculista e ponderada, dai ser raro descontrolar-me - tem, como tudo, virtudes e defeitos. Já disse ao I. Miguel que o Simulador Humano (como ele assina) não devia ser ele, mas sim eu.

Está foi a mensagem que lhe deixei e repito para a Ilustre. Eu não posso ser acusado por ser frio, ponderado e educado. Peço que sejam tolerantes, pois eu também sou tolerante com muitos dos abusos e insultos de que sou constantemente alvo. Mesmo insultos velados como o do I. JSSX (ex: o usuária de múltiplas contas) que tento ignorar mas que ma chateiam.

Os artigos onde edito

Como certamente foi possível constatar, os meus artigos são sempre objecto de retaliação, ou tentados apagar ilegitimamente, ou propostos sem a menor justificação para eliminação. O mesmo esta acontecer com o I. Incognitus só porque me apoio. Acho isso indecente, mas pior, é que é seriamente prejudicial para a Wikipédia, até porque não reconheço aos que nomeiam esses artigos, capacidades para escreverem melhores; portanto só empobrece a Wikipédia.

Bloqueios

1. Primeiro bloqueio.

Os factos:

1) Poucas horas depois de me registar como utilizador da Wikipédia fui bloqueado pelo I. JSSX; 2) Bloqueio feito sem aviso prévio; 3) Bloqueio feito por uma semana – período exagerado para um primeiro bloqueio; 4) Bloqueio feito sobre a alegação de que era sock puppet;

Consideremos:

5) O bloqueio foi feito sem ter sido efectuado nenhum checkuser; 6) Não havia qualquer evidência que permitisse comparar-me com qualquer utilizador, já que eu nunca tinha editado em nenhuma página, à excepção de um pedido feito na página de discussão do I. JSSX na qual dei a minha opinião educada e cordial sobre o bloqueio do I. Rightsideclub;

Conclusão:

7) O bloqueio foi ilegtimo; 8) O bloqueio foi abusador; 9) O bloqueio privou-me do direito de editar durante uma semana; 10) O bloqueio foi uma demonstração prepotente da força do administrador em causa; 11) Eu não fui bloqueado por nenhum vandalismo, já que não tinha editado nenhum página sequer nem por ser sock puppet de ninguém, já que não havia qualquer evidência, ainda que duvidosa, que o poderia ser; 12) Eu fui bloqueado por defender uma posição de um outro utilizador que era contraria a do administrador que me bloqueou; 13) Eu fui bloqueado por delito de opinião.

2. Segundo bloqueio.

Os factos:

14) Desde do meu registo, logo após defender a opinião do I. Rightsideclub, ainda com poucas horas como utilizador registado e sem nenhuma edição ou discussão, fui acusado de ser sock puppet; 15) O I. JSSX foi o primeiro e único acusador (até à pouco tempo) dessa suposta ligação com o I. Rightsideclub; 16) Desde de esse bloqueio, até para o poder justificar, perpetrou uma forte campanha de difamação sobre a minha pessoa, acusando-me principalmente de ser sock puppet. Fê-lo nas várias páginas de discussão dos usuários e por email; 17) Face a este cenário, a meu pedido, o I. Machocarioca pediu um "checkuser" a minha conta e que acabou por ser recusado; 18) Logo de seguida o I. JSSX avançou com identifco pedido que foi viabilizado; 19) Realizado o checkuser, os burocratas/administradores, numa primeira analise, consideraram que eu era um sockpuppet; 20) Fui bloqueado por ser alegadamente um sockpuppet; 21) O I. JSSX fez uma campanha de SPAM por várias páginas a evidenciá-lo e com o principal objectivo de que os contactados alterassem o seu voto na página de proposta para eliminar o artigo "pessoa estúpida" ; 22) Após minha reclamação, onde apresentei variadas e seguras evidências que não podia ser um sock puppet do I. Rightsideclub, o bloqueio foi levantado por terem considerado que houve uma incorrecta utilização (ou insufiente) da ferramenta de check user e que eu não era um sock puppet.

Consideremos

23) As evidências que apresentei em como não poderia ser checkuser eram comprováveis e conclusveis, pelo que o checkuser não foi inclusivo mas sim evidente de que eu não era um sock puppet; 24) Os burocratas nunca tiveram o cuidado de esclarecer devidamente a comunidade sobre o assunto; 25) Muito pelo contrário, aumentaram a suspeita dizendo que a revisão do bloqueio deveu-se a falta de possibilidade de provar conclusivamente que os usuários eram sock puppets, isto porque, alegadamente, estavam a utilizar uma mesma rede na faculdade; 26) O que é mentira. O bloqueio só foi levantado porque ficou cabalmente demonstrado que eu não era sock puppet através das evidências feitas, nomeadamente edições feitas ao mesmo tempo, com redes diferentes, IPs diferentes e, principalmente, feitas a 300Km de distância. A conclusão não era inclusiva mas sim evidente e provatória de que eu não podia ser um sock puppet do I. Rightsideclub. Mas nenhum burocrata teve o cuidado de o explicar;

Conclusões:

27) Fui julgado por ser sock puppet; 28) Fui condenado por ser sock puppet por incorrecto uso das ferramentas de checkuser; 29) Fui absolvido por ser sock puppet por terem concluído que tal não era possível. 30) O assunto de sock puppet deveria ter sido ai encerrado. Alias, de acordo com recomendação de um dos burocratas, todas as edições em que era acusado de ser sock puppet deveriam ser retiradas.

3. Terceiro e actual bloqueio.

Os factos:

31) Fui bloqueado de repente, sem nenhum aviso, arbitrariamente e desrespeitando todas as regras vigentes relativamente aos bloqueios; 32) Fui bloqueado em infinito quando essa decisão só pode ser tomada por maioria de votaçao da comunidade e apois reiterados vandalismos e bloqueios sucessivos e progressivamente masi longgos, o que não foi feito; 33) O bloqueio foi efectuado alegando "contas multiplicas" ou sock puppet;

Consideremos

34) Todas as regras de bloqueio foram desrespeitadas; 35) O bloqueio não se deveu a nenhum acto de vandalismo; 36) O bloqueio não se deveu a nenhum insulto (e mesmo esse deveria ser proposta em sanção de insultos); 37) Não foram apresentadas provas concretas (directas ou indirectas) que a minha conta era uma conta de sock puppet; 38) Não foi apresentado nenhum caso, um único, onde eu tenha desrespeitado uma única regra; 39) Não foi apresentado nenhum caso, um único, em que eu tenha sido mal-educado ou menos cortês com alguém (mesmo em situações em que era alvo de ataque isso nunca aconteceu); 40) Foram apresentados dados falsos e deturpados de que se tratavam de dois estudantes de uma mesma faculdade, alegando que essa foi a razão do desbloqueio do checkuser. O que não é verdade, não só porque não somos estudantes e porque o desbloqueio não se deveu a isso – mas ao manifestado acima; 41) O próprio proponente dessa votação ilegítima tinha manifestas duvidas se éramos sock puppets ou meat puppets (uma figura não prevista na Wikipédia Lusófona); 42) O próprio proponente já tinha manifestado receios de que eu o propusesse para exoneração (embora eu não saiba porque pensou isso na altura), pelo que a sua posição não podia ser imparcial na apresentação dos factos (falamos em factos não em proposta); 43) Uma outra justificação para ser bloqueado foi a demissão dos outros administradores, alegadamente por minha causa. O que para além de ser subjectivo já que a auto-exoneração dos administradores só depende deles, não existe nenhuma regra para tal; 44) Tinha sido absolvido, muito recentemente, da mesma acusação e de forma inequívoca;

Conclusão:

45) A votação é ilegal e não se enquadra em nenhum das regras da Wikipédia; 46) Trata-se de uma peseudo-votação promovida pelo I. Ozalid em que foi o próprio a colocar os votos/opiniões dos outros usuários; 47) A própria votação, mesmo que legitima, era inconclusiva face aos números apresentados; 48) Não foi apresentada nenhum prova inequivoca de que era sock puppet; 49) Foram por mim aprestadas várias provas inequívocas de que não podia ser sock puppet; 50) As minhas características e as do I. Rightsideclub são perfeitamente distinguíveis, há evidências claras de que não somos a mesma pessoa; forçar essa ideia é má-fé. 51) Por fim e mais importante, eu já tinha sido julgado pelo "crime" de sock puppet, condenado e absolvido. Em nenhum sistema legal se pode ser julgado, condenado e absolvido duas vezes pelo mesmo crime, a menos que se repita o crime; 52) O bloqueio foi feito de evidente má-fé.

II. Edições

Os factos:

53) Faço as minhas edições com elevado sentido enciclopédico, ético e dentro do maior respeito da comunidade; 54) Tento não editar assuntos polémicos mesmo que considere enciclopédicos de grande interesse para a comunidade; a. Por exemplo, cheguei a escrever um artigo sobre o "Rabo" que é extremamente interessante na medida em que versa sobre vários aspectos, nomeadamente a importância para o Homem se manter erecto, nesse âmbito tão importante como a oponência do polegar aos demais dedos para a evolução humana, o aspecto psicológico de como afecta a própria sexualidade e a própria procriação (deveras muito, muito interessante); b. Mesmo assim, por achar que falar de um "rabo", mesmo que em termos científicos, podia ser polémico, optei por não publicar. 55) Melhor as minhas edições constantemente e tento respeitar o livro de estilo; 56) Apresento, sempre que possível, fontes verificáveis; 57) Os assuntos que apresentam são únicos na Wikipédia Lusófona, apesar de existirem em Wikipédias de outras línguas.

Consideremos:

58) A comunidade, apesar de extremamente pressionada para votar para apagar, tem viabilizado a continuação de todos os meus artigos – até agora nenhum foi apagado por decisão da comunidade; 59) A conclusão da votação para eliminar os meus artigos não tem sido inconclusiva mas sim ganha por esmagadora maioria para manter; 60) Um dos artigos chegou a ser proposto duas vezes para ser apagado sempre pelo mesmo grupo de proponentes que alegaram falsas questões, mas mesmo assim mante-ves; 61) Todas as votações têm sido expressivas; 62) Os proponentes destas propostas são sempre o mesmo grupo; 63) Os votos para apagar são sempre do mesmo grupo; 64) Há um apelo directo, quer nas páginas de discussão, quer por email, para que o artigo seja apagado; 65) Quando artigos relevantes estão a ser votados, eu sou sempre bloqueado a meio dessa votação tirando-me assim a possibilidade de o melhorar e defender. 66) Quando alguém vota para manter um artigo meu mas não tem ainda esse direito, logo o seu voto é eliminado, já quando alguém vota para apagar, mesmo não tendo esse direito, o voto é mantido (ou esquecido).

Conclusão

67) Há perseguição clara e evidente aos meus artigos; 68) Muitos administradores já assumiram por escrito que estão a votar para apagar o artigo porque fui eu que editei; 69) Há uma destruição da Wikipédia.

III. Perseguição

Os factos:

70) Fui bloqueado três vezes: duas de forma ilegítima e outra de forma errada por má interpretação de um checkuser; 71) O bloqueio é sempre proposto ou realiado pelo mesmo grupo de usuários; 72) Constantemente esses usuários estão a comentar sobre mim de forma pejorativa e difamatória, mesmo quando eu não estou a editar; 73) São espalhadas várias acusações em várias páginas de discussão dos usuários no sentido de me difamar e descredibilizar e sempre pelas mesmas pessoas; 74) Estão sempre a provocar-me no sentido de me destabilizar e para que tenha uma reacção que lhes permita bloquear-me legitimamente; 75) A minha página é sempre alvo de acusações infundadas para me poderem descredibilizar perante a comunidade.

Consideremos:

76) Os promotores desta perseguição não respeitam as regras; 77) Os promotores desta perseguição não apresentam nenhum argumento ou prova das suas acusações; 78) Já tentei várias vezes diálogos sérios, cordiais e construtivos com o I. JSSX, o líder do movimento, no sentido de apaziguar, nunca foi atendido em nenhum, pelo contrário, houve sempre retaliações; 79) Os promotores desta perseguição tenta fazer-se passar pelo papel de vítimas, tendo sido a ultima acção de alguns deles, o pedido de exoneração e desactivação das contas, o que só serviu para me tentar difamar e reafirmar esse papel de vitima. 80) O comportamento dos promoteres desa preseguiçao é negativo e agressivo; 81) É executado repetidamente até a exaustação da vitima; 82) O comportamento ocorrer onde há um desiquilibrio de poder entre as partes envolvidas; eu sou um mero usuário, eles são (ou fora) administradores; 83) Espalham difamações e fofocas; 84) Recusam-me em socializar-me; 85) Intimidam outras pessoas, ainda que indirectamente, que me desejam socializar; actualmente tentam apagar os artigos do I. Incognitus, mas também perseguem o I. Machocarioca , a I. Lucpilla e até o novato I. Rmbr. A própria I. PatriciaR e o I. Tiago Vasconcelos foram duramente criticados pelo I. JSSX por terem revertido o bloqueio do I. Machocarioca e posteriormente o I. PatriciaR foi novamete criticada por reverter a edição na página pessoal de usuário do I. Rightsideclub numa situação que se veio a provar que a Ilustre administradoras (PatriciaR) tinha razão. 86) Criticam constantemente as minhas edições e discussões e outros aspectos socialmente significativos; 87) Os agressores, promotores da perseguição são administradores na sua maioria e em maior numero, pelo que o relacionamento de forças e poder é desproporcional; 88) Tratam-se de adultos com personalidade autoritária, combinada com forte necessidade de controlar e dominar (note-se que são e quiseram ser administradores) – Note-se que isto não quer dizer que todos os administradores sejam assim; 89) Mostram grande dificuldade em argumentar e provar as suas acusações; 90) Mostram grande facilidade em se enraivecer e usar a força, a prova são os bloqueios e insultos agressivos; 91) Acusam-me sistematicamente de eu não servir para nada na Wikipédia; 92) Depreciam-me sem motivo; 93) Tenta fazer com que faça o que não quero, provocando-me; 94) Colocam-me em situação problemática com eles e com outros (norlamente com a autoridade ou com a comunidade), de forma a tentar conseguir uma acção discilpinar contra mim por actos que não cometei ou que foram resultado da presseguiçao; 95) Procuram-me isolar; 96) Utilizam expressões ameaçadoras; 97) Usam de sarcasmo evidente para se passarem por vitimas e sempre afirmando que agem sempre em interesse da comunidade; 98) Tentam dar-me alcunhas negativas (o usuário de vários nomes).

Conclusão

99) Trata-se de Bullying (http://pt.wikipedia.org/wiki/Bullying )

Então, quer em face da prova produzida nas várias páginas de discussão que podem ser encontradas na Wikipédia Lusófona, quer pelo exposto, e reportando-me apenas aos factos, mostram-se verificados e preenchidos os pressupostos de bullying que levou a que fossem realizados vários bloqueios ilegítimos. Provada a ilegitimidade desses bloqueios, nomeadamente do último, ainda em vigor e por período infinito, peço o levantamento imediato dos mesmos e abertura de processos disciplinares sobre todos aqueles usuários das quais as provas de comportamento ilegítimo não possam ser refutadas; a ter:

1- Pedido de sanção de Insultos; 2- Pedido de exoneração de administrador; 3- Pedido de bloqueio por vandalismo dos proponentes e promotores, nomeadamente em artigos, páginas pessoais – no qual terá de se considerar a experiência do usuário para deduzir se houve ou não boa-fé; 4- Pedido de checkuser a três utilizadores (um deles um IP vândalo).

Peço deferimento,

Rui Resende

Comment by PatríciaR

Links to the proper actions you are complaining about would be useful, otherwise it becomes very difficult to follow your request./Ligações às acções das quais se queixa seriam úteis, de outro modo é difícil seguir o seu pedido. PatríciaR 15:42, 12 September 2007 (UTC)[reply]

Chega

Estou com 81.227 edições e o comportamento do Usuário:Rightsideclub / Usuário:Rui Resende / Simulador humano destruiu a Wikipédia em português. --OS2Warp 16:25, 12 September 2007 (UTC)[reply]

Destruiu? Além das áreas de discussão da esplanada e das votações de sanção não vejo ABSOLUTAMENTE nada de diferente na wikipédia em português. E além dos usuários que se interessam pela política da wikipédia, não vejo nenhum que tenha sido afetado pelo caso. Destruiu talvez a estrutura de poder da wikipédia em português, mas, felizmente, a wikipédia é maior que isso e não depende dessa estrutura de poder pra funcionar. (pt:Usuário:girino editando como IP por não ter usuário no Meta) --200.193.237.130 16:35, 12 September 2007 (UTC)[reply]
Destruiu sim, um clima que já não era dos melhores acabou por se desgastar mais ainda. Que contribuições tem o usuário reclamante? Ele mesmo diz, dois ou três... Oras! Infelizmente, muitos usuários esqueceram o que é fazer uma wiki... Alex Pereira falaê 17:15, 12 September 2007 (UTC)[reply]
Ilustre, eu digo dois ou três (mas grandes e bons) depois do bloqueio. Antes, atendendo ao tempo de registo, é considerável o meu trabalho. Se eu fosse o sock puppet do I. Rightsideclub, ai então seriam muitos. Depois há que ver os que foram começados (Mais difícil) e as largas edições. Eu não me limito a meros arranjos (embora importantes). Já pensaram que em duas ou três horas que demore a criar um artigo com todos os cuidados, poderia fazer N de edições menores? O importante é a qualidade e o número de horas de trabalho, edições são falácias. Sexta-feira completo com os hyperlinks. 88.157.76.101 19:11, 12 September 2007 (UTC) Rui Resende[reply]
O que eu quero dizer é que estamos perdendo um tempo precioso aqui, nesta discussão sem fim e sem fronteiras... Alex Pereira falaê 19:19, 12 September 2007 (UTC)[reply]

Se parte das pessoas não estivessem bloqueadas, talvez houvesse menos discussão agora.

213.22.44.245 19:45, 12 September 2007 (UTC)[reply]

Se parte das pessoas estivesse bloqueada, não haveria esse tipo de discussão. 201.35.133.216 03:12, 13 September 2007 (UTC)[reply]


Provas do bullying.

Translate this page with Alta Vista from "pt" into:

Deutsch | Ελληνικά | English| Español | Français | 日本語 | Korean | Nederlands | Português | Русский | 中文 |

In Portuguese language:


A perseguição estende-se aos meus artigos, como podem ver em fidelidade:

http://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Fidelidade&action=history

O I. JSSX apagou a minha edição, que é imparcial, intuitiva e facilmente diferenciável em vários (centenas) de artigos na internet, para além de fazer parte da cultura ocidental, expressa nas próprias Leis que a regem e do nosso dia a dia. Penso que qualquer pessoa, mesmo a mais inculta e literária, sabe que: o adultério já não é crime; a monogamia é imposta por Lei e faz parte da nossa cultura e a poligamia é crime e atenta contra os bons costumes. Penso que todos sabem o que é swinger e poliamor, uma vez que esse tema é debatido sistematicamente na televisão e até abordado em telenovelas.

Senão melhorei o artigo e não vejo que necessite de mais melhorias ou mesmo referências, é porque estou bloqueado. Mas eu deixei o seguinte na página de discussão:


Ilustres,

O livro apresentado como referência é apenas uma das referências que podem ser apresentadas, pois como vê abaixo, há muitas outras, e uma qualquer pesquisa na internet sobre o assunto também o demonstrará:

exemplo:

Pesquisa no Google devolve imensos artigos:

http://www.google.pt/search?hl=pt-PT&q=fidelidade+poliamor&btnG=Pesquisar&meta=

http://www.google.pt/search?hl=pt-PT&q=fidelidade+swinger&meta=

http://www.google.pt/search?hl=pt-PT&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=fidelidade+1982+adult%C3%A9rio&spell=1

Mais directas:

http://www.google.pt/search?hl=pt-PT&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=fidelidade+1982+adult%C3%A9rio&spell=1

em que diz:

"Fidelidade.

Desde 1982 que o adultério deixou de ser considerado crime pela lei portuguesa. Mas este continua a ser, como é óbvio, um motivo que leva ao divórcio.

Desde há séculos que o Ocidente consagrou a monogamia, isto é, ninguém pode estar casado, ao mesmo tempo, com mais de uma pessoa. Nesta linha de pensamento, quem, estando casado, pratica (ou não) relações sexuais com uma terceira pessoa, não está a respeitar o dever de fidelidade para com o seu cônjuge."

http://ebep.org.br/artigos/3Cunha_-_a_familia.pdf

http://www.dgsi.pt/jtrg.nsf/c3fb530030ea1c61802568d9005cd5bb/3d21c0ca589b6885802572f100318f50?OpenDocument

http://www.gontijo-familia.adv.br/tex111.htm

http://linguapassageira.blogspot.com/2007/05/em-construo.html

http://www.revistaresidenciais.com.br/det_materia.asp?id=371&ids=20

http://oamante.blogs.sapo.pt/12876.html

http://www.samila.com.br/kelly/bitch/folheto_poliamor.html

http://laundrylst.blogspot.com/2006_01_01_archive.html

http://provaoral.blogspot.com/2007/07/poliamo-te.html

http://noticias.uol.com.br/ultnot/efe/2005/10/27/ult1766u12809.jhtm

http://www.adulterio.hpg.ig.com.br/poliamor.html

http://www.adulterio.hpg.ig.com.br/nonmono.html

http://www.blogger.com/feeds/17356272/posts/default/9020120491198955378

http://vivendorgiasticamente.blogspot.com/feeds/posts/default

Perante todas estas informações disponíveis na internet, é de muito má-fé e com a intenção de perturbar, que se acusa este artigo de pesquisa inédita. Como é que um assunto, intuitivo, imparcial e amplamente divulgado e discutido aos mais diversos níveis com centenas de referências na internet é considerado pesquisa inédita? Este artigo tem referências e as mesmas são aferiveis na internet, ou contrario de centenas ou milhares de outros artigos na Wikipédia sem nenhum referência. Só a falta de iliteracia e boa-fé pode levar a que depois destas evidências ainda continuem a considerar o artigo pesquisa inédita. Pesquisa inédita foi a desculpa para apagarem a minha edição, devido a perseguição que me promoveram. Logo de seguida será outra desculpa, pois agora até a falta de indicação do pais da legislação parece já ser motivo para o I. João Carvalho questionar o artigo. Bom, se eu escrevo na Wikipédia Lusófona, a legislação deverá ser lusófona, não? Mas se o I. João Carvalho acha que está incompleto, o artigo não é meu, é de todos, por isso o Ilustre pode editar, melhorar e completar. Isso sim, seria o correcto. Mais: Quantos artigos, mal escritos, sem referências ou com referências duvidosas e não verificáveis se encontra na Wikipédia e não merecem tanta atenção. Porque é que o I. JSSX, para promover o seu ponto de vista, acusa de estar a promover um Portal que diz que é meu (o que é completamente mentira pois nem sequer lá edito) que foi a comunidade (numa votação expressiva) que o quis manter? Então agora a comunidade já não serve para decidir? Agora é o I. JSSX que decide o que é bom para a comunidade mesmo quando está decidi o contrário? Termino: E o restante artigo que não foi editado por mim? Onde estão as referências, porque é que não é pesquisa inédita. Promover este dialogo é alimentar uma discussão estéril e absurda sobre um assunto que é obvio mas ainda ninguém teve coragem de colocar um fim no vandalismo do I. JSSX. Mas isto é o que tem por na altura devida não lhe terem feito frente.

Em baixo apresento algumas referências em como não se trata de pesquisa inédita. É sim uma perseguição do I. JSSX.

As referências são completamente desnecessárias neste caso pois o tema, as respostas e o que apresentei é complementarmente intuitivo e do conhecimento geral, para além de ser um assunto bastante actual e amplamente discutido.

Isto foi o que o I. JSSX cortou pela segunda vez após revertido pela I. Lusitana.

(1) A monogamia é há muito tempo reconhecida em Portugal e nas civilizações ocidentais em geral. Tem-se, por força cultural, comportamental e da própria Lei, que ninguém pode estar casado com mais do que uma pessoa (tal é considerado bigamia e punido por Lei). Nessa linha de pensamento, considera-se a fidelidade conjugal, o dever de não cometer adultério, ou seja, a prática de relações sexuais com uma terceira pessoa sem consentimento do cônjuge. No entanto, pode-se considerar infidelidade mesmo quando não chega haver prática sexual, essa infidelidade é considerada quando o conjugue apresenta um comportamento compulsivo de convívio intimo (sem relações mas com carácter sexual) com outros parceiros.

(2) Até 1982, o adultério/infidelidade era considerado um crime punido por Lei. Actualmente é apenas considerado como motivo de divórcio, uma vez que se trata de um dever conjugal. No entanto, há que distinguir fidelidade (conjugal) com sexualidade. No domínio convencional marital ou similar, há casais que convivem e mantém certo tipo de acordo, no qual conveniências mútuas e mútuos interesses, até mesmo acomodação, comodismo ou medo de solidão, estão em jogo — sem que haja qualquer "contrato" de fidelidade, expresso ou tácito.

Referências

(1) Palavra bigamia significa, conforme o dicionário Aurélio, estado ou crime de bígamo, ou seja, aquele que tem dois cônjuges (marido ou mulher) simultaneamente.

O crime de bigamia é o ato de contrair matrimônio duas vezes.

Escrito nesta página de advogados:

PÁGINA DE ADVOGADOS http://www.buenoecostanze.adv.br/artigos/direito-penal/bigamia-20070106233/

(2) A tendência verificada internacionalmente, a partir dos anos 60, para a revisão das legislações penais repercutiu-se em Portugal na ampla reforma do Código Penal em 1982 (Entrou em vigor em 1.01.1983). Afirmando o princípio de que a tarefa do direito penal é a protecção da liberdade de determinação e a autenticidade da expressão sexual das pessoas e não a tutela da moralidade sexual, o novo Código Penal deixa de criminalizar as condutas sexuais livremente praticadas por adultos, em privado. Estão neste caso, entre outros, o adultério, a homossexualidade, o incesto ou a prostituição - que figuravam nos códigos anteriores (inclusivé no projecto reformador de 1966) como "crimes contra a honestidade" ou "crimes contra os costumes". Só os "crimes sexuais" são agora puníveis: a violação, o atentado ao pudor de menores, o estupro e o ultraje público ao pudor. Por isso o novo código passa a punir a homossexualidade com menores de 16 anos (Artº 207º). Todavia pelas alterações introduzidas em 1995, uma relação homossexual entre um(a) adulto(a) e um(a) adolescente, entre os 14 e os 16 anos, é sempre penalizada enquanto numa relação heterossexual nas mesmas circunstâncias se admite a possibilidade de o(a) adolescente dar o seu consentimento informado (Artº 174º, 175º).

António DUARTE, Hermínio CLEMENTE, A Prostituição Masculina em Lisboa, Lisboa, Contra-Regra

Escrito aqui e citado a fonte (livro)

http://www.ilga-portugal.oninet.pt/nos/projectos/publicacoes/anos80.htm

Outras referências:

http://www.setubalnarede.pt/content/index.php?action=articlesDetailFo&rec=7747

http://swplace.home.sapo.pt/swinging/artigo4.htm

Sobre os últimos cortes do I. JSSX:

(no link abaixo)= 6.º MITO: A infidelidade apimenta a relação. Esta é outra ideia confortável para o cônjuge traidor. Ninguém gosta de ser enganado, seja em que área da vida for. Por isso, a infidelidade não pode ser confundida com o swing ou o poliamor. Nestes casos a presença de terceiras pessoas é um dado conhecido pelos dois membros do casal, pelo que não constitui uma traição. Pelo contrário, o carácter secreto de uma infidelidade é precisamente aquilo que mais faz sofrer o cônjuge traído. A revelação do problema representa uma quebra de confiança que nem sempre é recuperável. Apesar de ser um blog é uma psicóloga conceituado que o escreve:

A PSICOLOGA http://apsicologa.blogspot.com/2006/05/mitos-acerca-da-infidelidade.html

Rui Resende

MAIS:

Reparem por favor que a parte abaixo, já presente no artigo quando editei, não tem nenhuma referência ou fonte e a ideia versada é meramente intuitiva e não factual e tão pouco generalizada. Se há parte que poderia ser considerada de pesquisa inédita, é a que foi mantida. Isto prova a selectividade e implicância (bullying) do I. JSSX comigo. Uma perseguição evidente e triste.

Penso que o I.JSSX não pode continuar a ser tratado com privilégios inaceitáveis que só promovem o vandalismo dele encoberto pelo espectro de bem feitor. Vejo perfeitamente como é que o mesmo se dirige aos outros, manipulando-os com as suas falas mansas no sentido de angariar apoios aos seus vandalismos. Invoca um falso superior interesse da comunidade para perpetuar e validar as suas acções. Eu pergunto: ainda ninguém se deu conta disso?


88.157.76.101 07:38, 13 September 2007 (UTC) Rui Resende[reply]




  • You're a fake... sorry, but we don't need your errors... - Você é fake puro, e sinto dizer que não precisamos de seus erros (e formas "intuitivas" de carregar conteúdo na wiki) - alguém traduz isso pro inglês, se pedirem? André Koehne 09:13, 13 September 2007 (UTC)[reply]




* Reply Sir André Koehne

In your message I don’t see any results were found containing fake in the article “fidelidade”/”fidelity”.

In my edition:

1.– Every sentence make sense in isolation;

2.– If everybody were to give me a euro for every irrelevant statement, I will be rich;

3.– In every statement you will find at least a dozen of examples that can be corroborated and ratified by a search in the Google (and you find references in discussion page – and take note: I am blocked);

4.– You are accusing me to be swindler or scoundrel when you tell my edition is a fake; please take some time to think about it.

Dating back to 1900s, mutual infidelity and adultery was considered to be moral degradation. Although family law and other social regulators exercised a firm control over sexual morality and family stability. Adultery was criminalized in Portugal throughout the years, in laws dating back to 1912.

The penal code stipulated crime to adultery until 1982, were amendments introduced decriminalizing adultery. When adultery was committed by the women, the penalty envisaged under the penal code is a prison term of between two and eight years; but when it is practiced by the husband, the crime is punishable by a fine (penal code 1886).

IN PORTUGAL

in PÚBLICO a respected portuguese journal

"Até 1982 vigorou o código de 1886 que criminalizava o adultério, mas nessa altura já ninguém o aplicava. (…)", exemplifica Morgado”

Translate: "Until 1982 was in force the penal code of 1886 which criminalized the adultery, says Morgado" – Morgado (Maria José Morgado) is a female judge more respect in Portugal.

IN BRAZIL

Provida familia

Bigamy and adultery/ Bigamia e adultério

Lamentamos a supressão do capítulo que trata dos crimes contra o casamento (capítulo I do Título VII "Dos crimes contra a família"). Lamentamos sobretudo a descriminalização da bigamia e do adultério. O legislador penal não se pode omitir em proteger a família quanto à sua natureza monogâmica e quanto à fidelidade conjugal. Afinal, não diz a Constituição Federal, em seu artigo 226, que "a família, base da sociedade, tem especial proteção do Estado"? Solicitamos, portanto, que se mantenham os artigos 235 e 240, que incriminam respectivamente a bigamia e o adultério.

More in Google:


portuguese

english1

english2

Important reference:

Human Rights

Literature

Goody, J; The Development of the Family and Marriage in Europe ; Cambridge University ;1983.

Cristina Santos, Ana; Sexual Orientation in Portugal: Towards Emancipation,

And everything I allude in the disucssion page of the article.

Sir André Koehne, please tell your group of friends I am autoimmune to bullying.

Sincerely yours,

Rui Resende 88.157.76.101 11:08, 13 September 2007 (UTC)[reply]

Post Script - Dear Sir André Koehne you are the first to underwrite this. And in the charge I can not see any hiperlink or example of any insults or insolence or impertinece, no one. You know I am blocked. You know I can argue the issue. Is it fair? You are a "fellow soldier" from Sir JSSX, but, please, see this out of the heart and affection.

Rui Resende

--

Hello. I am rightsideclub and i was blocked too because ozaldi decide i a m sock of the Rui Resende.

It's absurd .

I think the discussion about the article is important because shows the really problem : perseguission.

I am out from wikipedia because sucks this kind of things.

Rightsideclub

Patiente? No. Enough is enough.

Request by PatríciaR and Slade

English: Rui Resende, please keep your posts short and straight to the point. Article content dispute has no place here, that can be solved afterwards, this is about your block and why you think it is abusive. It would be helpful to post in English but some translation effort may be done if requested. Do keep in mind most people here are not understanding Portuguese, at the most some Spanish.

Português: Rui Resende, por favor encurte as suas mensagens e cinja-se ao ponto principal. Não há aqui lugar para disputa de conteúdo de artigo, isso pode ser resolvido depois, este local serve para comentar sobre o seu bloqueio e porque você o acha abusivo. seria útil escrever em Inglês, mas pode ser feita alguma tradução se necessário. Por favor lembrem-se que a maioria aqui não compreende Português, no máximo compreendem algum castelhano. PatríciaR 17:21, 13 September 2007 (UTC)[reply]

Support Support. Meta-Wiki is [theorically] a multilingual site, but English is the main language, so please translate your comments. My English is poor, but I'm making a adittional effort to let other users to understand my opinions. Please do the same. PS: I subscribe Patrícia's comment. Slade 21:24, 13 September 2007 (UTC)[reply]


O melhor comentário que li até hoje na Wikipédia

Isto descreve o que eu pensava, acreditava e gostaria que fosse a wikipédia.

http://pt.wikipedia.org/wiki/Usu%C3%A1rio:Clara_C.


Termino com este brilhante apanhado nesta página a minha "defesa".

Rui Resende 88.157.76.101 23:53, 13 September 2007 (UTC)[reply]

Links

Sorry about my poor english and eventual mistakes here, because this is my first edition in Wikimedia. I didn't know actually if the links will work here. But I think that it is my concencious recomend:

Por fim, o log de desbloqueio dos burocratas seguido do bloqueio realizado por Ozalid em 22h52min de 9 de Setembro de 2007: [bloqueio em infinito]

Maybe someone can translate my comments. If not, I hope that the links can be usefful (even that in portuguese). 200.185.226.188 07:07, 14 September 2007 (UTC) Lucpilla (renamed Clara C. for bullying too, now editing with an unknown nickname).[reply]


BULLYING

A group of administrators and ex-administrators are using the Wikipédia to support deliberate, arbitrary and hostile behavior to intend to harm me and bring me to into discredit.

I was blocked three times without reason. They do that only to disparage me and obstruct my vote in some articles and discussion. After this someone rise the blockage and ask me for apology.

Because I am very gentleman and never attack anyone rudely and when I argue about some matter is with verified facts, They can’t attack me with the pretext that I am a vandal. Therefore, in the past, they accuse me to be a sock puppet. And they blocked me.

After some proves send to Sir Tim and some burocrats, was demonstrated I am not a sock puppet. But they continue, sometimes, and with subtle words, telling I am sock puppet. I simple ignore the attacks. I ignore the verbal harassment, physical assault and the subtle coercion and manipulation of facts They do against me.

To constrain the community of Wikipédia, three of this administrators resign from the post; because they don`t agree with the rise of the blockage. They write I need to be blockage in any case and blockage to infinite. That because I disagree with some attitudes of this users. (like blocked users in a dispute about some article where one member of the group is part)

I was marked because I don’t agree with some postures of this group of users.

I am a gentleman every time, every day in every discussion even under attack. I never insult anyone and never offend any user, and If anyone send me a hyperlink with one only insult I give up. However, is impossible because I am courteous every time.

I only give my support to other user against a group of users who systematically erases intersecting articles.

After the last blockaded (suspicions to be a sock puppet) I never started a discussion and run way from the disorders. I only reply messages to me.

But, the group of users I told you, continue insisted I am a sock puppet, and tell if I am not a sock puppet I need to be blockade in the same way for infinite time.

They want me a way of Wikipédia because I disagree and I am capable to argue very well against their actions. I am very courteous and serious in my discussion, so they never have any pretext or excuse to punish me. However, they tried many times. They tried telling I said words and expressions never told.

Some weeks ago I participated in this article (A) and the article was initiated by other “marked” user. They proposed the article to erase. After two weeks, the community voted to maintain the article. After one week, the article, with an absurd pretext, was proposed again to vote to erase. One more time the article win to be maintain.

Two days ago I edited this article (B) , and the same person (the leader of the group) reversed my edition without reason. Nevertheless, other administrator replace the article again, because is a good edition.

Today, I decided start this article (C) . I wrote the entire article. However, the group once again attacks me and proposes the article to erase. I argue again. They accuse me to vandalism because I wrote this article – only for wrote the article. Nevertheless, I place in article every reference (some references to MIT, books and to other Wikipédias). In this time are more user voting to maintenance and the only users vote to erase are the group.

Because the accusation of sock puppet was not enough, because I was unfreeze, they decided make a voting to decide if I am a sock puppet without check user and If I need to be blockade. This is not in the rules. They make this poll only to erase me from wikipédia.

This voting is illegal, the administrator who promote the voting wrote this is only to him know the opinion of the community. So, 9 users (the group of friend– and only 9 of the group of 14) vote telling I am a sock puppet – but they don’t write any evidence of this. And I write a lot of facts to prove I am not sock puppet, like edit in the same time with a distance of 300Km (like you can see from the IP’s). Anyone of the burocrats vote telling I am a sock puppet.

14 users (the same 9), vote to blocked med. 5 users vote to not blocked me and two retire the vote to not blocked me – may be with afraid of reprisal, retaliation or revenge of this group. Near the 2/3 to make this decisions respectability they get. BUT AMAZING is the proponent of this pool casted vote for the other users. So, from the 14 users who vote to blockade me only FOUR of them really vote. The proponent vote from the other users because HE INFER, PRESUME, DEDUCE, GUESS their orientation of vote. WHAT IS THIS?

I was blocked with any evidence or any charge with basis, reason or motive, and not even a single proof about my disturb. AND AMAZING TOO: They blockade me to the infinite. Why? What I made?

Please send me every hyperlink where I disrupted, where I was rude or ill-bred. Ask the group only one hyperlink.

A) http://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Fidelidade&diff=7314278&oldid=7277748 In this case the leader of the group made a big campaign against me, because was when I was blockade with the accusation of sock puppet. Because of this, only because of this, some users change the vote from to maintain to erase. The article win to be preserve.

B) http://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Fidelidade&diff=7314278&oldid=7277748 That was after the burocrats rise the blockaded, was a retaliation. They erase my edition. However, other administrator reverted and replace what I wrote.

C) http://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:P%C3%A1ginas_para_eliminar/Implicar That is my last article. I was trying as best as I can to write the article as right as a trivet. Nevertheless, I was blockaded in this exact time. Coincidence? No. And some of the users are voting to erase because they don’t agree with the title and don’t know nothing about subject. The title is implicate/implication and some of them thinks is better implying. The article was wrote by me based in one of the best sellers about the subject. A book from Allan and Barbara Pease… But other books are in the reference. This is a article about psychology, sociology language and history too.

What kind of wikipédia is that? A group of users can make what they want. And create selective and arbitrary rules only to blacked.

One of the members of the group wrote this to other user :

[1]: The translation is “I ever was told the Portuguese are donkeys but I never thought was so stupid” – After that phrase he wrote the Portuguese only know rink red wine and heat olives. This user is Brazilian.

Note: This group of users, are administrators, but with the under the stress of the circumstances, because they make mistakes over mistakes only to attack me and other 5 users. Know we are 2 blacked – They blocked too the others sometimes, and others administrators don’t agree, and rise the Blocked, but they blocked again in the same time and the other administrators don’t make anything because they didn’t want a fight.

IMPORTANT – The other user blocked (my friend) was blocked today too. And in the last two weeks he never edit or discuss any think. Only yesterday and today the edit tree or four times and only to vote and reply two messages from me and one message from other user asking his vote. Moreover, he is blocked again after be rise the blocked for suspicions of use of sock puppet. In this time, he did not edit; only vote two or three times yesterday and today.

BUT MORE: And the last days the group are trying blockaded any user who agree with me.

http://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Pedidos_a_administradores

Look in the page above, the leader of the group http://pt.wikipedia.org/wiki/Usu%C3%A1rio:JSSX , ex-sysop (he resigns from his post to try take the other against me – to perform the role of victim after made a lot of confusions. He take the status of inactive but continue to provoke everyone; he is trying to provoke a riot against me and the other users who are in agree with my editions.

NOTE: Two leaders of the group was voting to be exonerate, two times each. One voting propose for a sysop and burocrat. They have expressive votes in favor the exoneration. They quite the office because they didn’t resist the pressure. They know the attitude they had was very bad.

Make it clear that bullying is never acceptable. NEVER.


Rui Resende 88.157.76.101 10:30, 14 September 2007 (UTC)[reply]


EVIDENCES I AM NOT SOCK PUPPET

Sorry for the Cap's Words.

A PREVIOUS NOTE:

I ONLY USE ONE COMPUTER AND ONLY ONE ISP TO ACCESS TO INTERNET

MY ISP IS: TVTEL – GRANDE PORTO COMUNICAÇÕES SA

THE IP IS DINAMIC.


IMPORTANT PREVIOUS NOTES:

1- FROM LISBON TO PORTO IS 300KM.

2- THE ISP TVTEL DOESN'T WORK IN LISBON

3- MY WORK AND SPEECH (WIRITING) IN WIKIPÉDIA IS CLEARLY DIFFERENT FROM THE RIGHTSIDECLUB.


USER PT WIKIPÉDIA:

1) RIGHTSIDECLUB

2) RUI RESENDE

SUSPECTED IP ATTRIBUTED TO RIGHTSIDECLUB FOR SURE (HE IDENTIFIED LIKE RIGHTSIDECLUB) :

87.103.111.88

IP Address  : 87.103.111.88 [ 88.111.103.87.rev.vodafone.pt ] ISP  : Vodafone Telecel, Comunicacoes Pessoais, SA Organization : GPRS Pools Location  : PT, Portugal City  : Lisboa, 14 - Latitude  : 38°71'67" North Longitude  : 9°13'33" West

77.54.34.236

IP Address  : 77.54.34.236 [ 236.34.54.77.rev.vodafone.pt ] ISP  : - Organization : GPRS Pools Location  : PT, Portugal City  : Lisboa, 14 - Latitude  : 38°71'67" North Longitude  : 9°13'33" West

77.54.58.151

IP Address  : 77.54.58.151 [ 151.58.54.77.rev.vodafone.pt ] ISP  : - Organization : GPRS Pools Location  : PT, Portugal City  : Lisboa, 14 - Latitude  : 38°71'67" North Longitude  : 9°13'33" West

87.103.66.21

IP Address  : 87.103.66.21 [ 21.66.103.87.rev.vodafone.pt ] ISP  : Vodafone Telecel, Comunicacoes Pessoais, SA Organization : Vodafone Portugal Location  : PT, Portugal City  : Lisboa, 14 - Latitude  : 38°71'67" North Longitude  : 9°13'33" West

77.54.47.40

IP Address  : 77.54.47.40 [ 40.47.54.77.rev.vodafone.pt ] ISP  : - Organization : GPRS Pools Location  : PT, Portugal City  : Lisboa, 14 - Latitude  : 38°71'67" North Longitude  : 9°13'33" West


87.103.81.75

IP Address  : 87.103.81.75 [ 75.81.103.87.rev.vodafone.pt ] ISP  : Vodafone Telecel, Comunicacoes Pessoais, SA Organization : Vodafone Portugal Location  : PT, Portugal City  : Lisboa, 14 - Latitude  : 38°71'67" North Longitude  : 9°13'33" West


87.103.71.244

IP Address  : 87.103.71.244 [ 244.71.103.87.rev.vodafone.pt ] ISP  : Vodafone Telecel, Comunicacoes Pessoais, SA Organization : Vodafone Portugal Location  : PT, Portugal City  : Lisboa, 14 - Latitude  : 38°71'67" North Longitude  : 9°13'33" West


87.103.54.20

IP Address  : 87.103.54.20 [ 20.54.103.87.rev.vodafone.pt ] ISP  : Vodafone Telecel, Comunicacoes Pessoais, SA Organization : Vodafone Portugal Location  : PT, Portugal City  : Lisboa, 14 - Latitude  : 38°71'67" North Longitude  : 9°13'33" West

77.54.53.208

IP Address  : 77.54.53.208 [ 208.53.54.77.rev.vodafone.pt ] ISP  : - Organization : GPRS Pools Location  : PT, Portugal City  : Lisboa, 14 - Latitude  : 38°71'67" North Longitude  : 9°13'33" West

77.54.13.252

IP Address  : 77.54.13.252 [ 252.13.54.77.rev.vodafone.pt ] ISP  : - Organization : GPRS Pools Location  : PT, Portugal City  : Lisboa, 14 - Latitude  : 38°71'67" North Longitude  : 9°13'33" West


SUSPECTED IP ATTRIBUTE TO RIGHTSIDECLUB (BUT WITH DON'T HAVE SURE)

Sir JSSX accuse me of the using of the following IP to vandalize my own user page.

201.93.219.220 – Very important to gauge the user with this IP.

IP Address  : 201.93.219.220 [ 201-93-219-220.dsl.telesp.net.br ] ISP  : - Organization : TELECOMUNICACOES DE SAO PAULO S.A. - TELESP Location  : BR, Brazil City  : -, - - Latitude  : 10°00'00" South Longitude  : 55°00'00" West

VERY IMPORTANT

87.103.50.146 – The user Rightsideclub use this IP at 01h53m August 5th 2007

– HERE

At 02h02 Agust 5 th 2007 I (Rui Resende) reply the message here:

REPLY

THE RIGHTSIDECLUB

22h04min de 23 de Agosto de 2007 Rightsideclub

http://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Usu%C3%A1rio_Discuss%C3%A3o:Rui_Resende&oldid=7247042

THE RUI RESENDE

19h26min de 23 de Agosto de 2007 Rui Resende

http://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Usu%C3%A1rio_Discuss%C3%A3o:Rui_Resende&oldid=7245333

PLEASE SEE THE TIME OF THIS RIGHTSIDECLUB'S EDITIONS AND MY EDITIONS IN THE SAME TIME

RIGHTSIDECLUB EDITION IN MINE AND HIS OWN DISCUSSION PAGE AND IN MY DISCUSSION PAGE

15h52min de 5 de Agosto de 2007 77.54.13.252

21h24min de 18 de Agosto de 2007 Rightsideclub – Check the IP


RUI RESENDE EDITION IN MY MY THIS OWN DISCUSSION PAGE

18h45min de 5 de Agosto de 2007 88.157.79.81

23h47min de 6 de Agosto de 2007 88.157.79.81

21h23min de 18 de Agosto de 2007 Rui Resende

21h56min de 18 de Agosto de 2007 Rui Resende

If you chek the IP's in the Whois service you will realize that:

RUI RESENDE IP IP Address  : 88.157.79.81 [ rev-88-157-79-81.tvtel.pt ] ISP  : TVTEL - Grande Porto Comunicacoes SA Organization : TVTEL - Grande Porto Comunicacoes SA Location  : PT, Portugal City  : Porto, 17 - Latitude  : 41°15'00" North Longitude  : 8°61'67" West

RIGHTSIDECLUB IP

IP Address  : 77.54.13.252 [ 252.13.54.77.rev.vodafone.pt ] ISP  : - Organization : GPRS Pools Location  : PT, Portugal City  : Lisboa, 14 - Latitude  : 38°71'67" North Longitude  : 9°13'33" West

NOTE AGAIN: FROM LISBON TO PORTO IS 300KM


The opinion of Sir Tim Starling

With his permission:

"Sorry, I was put off by your all-caps email and left this sitting for a while. I can confirm that Lusitana did a checkuser on 88.157.76.101 on August 29 and again on September 1. Cary Bass did one on September 10, so obviously I'm not the only Wikimedia staff member you've been pestering.

The IP evidence at present does seem to be consistent with your story, although anyone with checkuser access could see that. What's needed now is mediation with the administrators of the Portuguese Wikipedia. Someone needs to hear the arguments on both sides and work out what to do next. That's not a job for me, so I suggest you contact some member of the Portuguese Wikipedia community, or Cary Bass if he wants to talk to you."

If anyone need more explations about this opinion can email User:Tim Starling. Anyone who wants email Sir Tim Starling

can use the "email this user" feature.

Rui Resende 88.157.76.101 11:02, 14 September 2007 (UTC)[reply]

Block reasons/Motivos de Bloqueio

Block reasons for english speakers

Rui Resende was permanently banned since he was a sock puppet used by Rightsideclub in a disallowed manner. Although there was an inconclusive check user, the presented diffs were clear enough so that several administrators considered this user to be a sock puppet or a meat puppet. Not one administrator stated his disagreement on this conclusion.

Rightsideclub was banned for one month due to forbidden use of sock puppets (Rui Resende) and disruptive behavior which caused four administrators, including a bureaucrat, to quit their sysop status, even though they had the support of the community (Rangel, Lusitana, JSSX, João Carvalho). This user was leading the community to a point of rupture.

There was no voting on this matter. There was only a simple gathering of the opinions, which were spread in different pages, in order to clearly understand who supported the banning. Since then it as become clear that the community supports this ban.

In the next section, portuguese speakers will find links to the relevant pages of the portuguese Wikipedia. Best regards, Ozalid 18:09, 14 September 2007 (UTC)[reply]

Motivos de bloqueio para falantes de português

Os falantes de português podem perceber o que se passou através das últimas mensagens em que são explicados detalhadamente os motivos do bloqueio:

São especialmente relevantes para o processo as seguintes páginas:

Abraços, Ozalid 18:09, 14 September 2007 (UTC)[reply]


It's sad that an administrator can present as a reason for blocking someone "other administrators were quitting". Wikipedia is everybody's encyclopedia, not the administrator's.

It's also sad that an administrator can justify such move through a pseudo-vote - where he himself voted for everybody!! (a "gathering of opinions" he calls it, as if it were possible to pull off such a thing reliably for the whole community).

Truth is, Ozalid parachuted into the middle of an active discussion, saw his friends revoking their administrator status, and decided to use his administrator powers to stop that dynamic without any kind of hard justification for doing so.

213.22.44.245 19:43, 14 September 2007 (UTC)[reply]

Reply Mr Ozalid

Dear Sir

1- You do not have confidence in your own arguments because you accuse me to be a sock puppet and meat puppet. Sock puppet and meat puppet are two different definitions and with a very dissimilar attainment and value;

2- I am not a sock puppet. See the message above;

3- What do you understand about to be a meat puppet?

3.1. Am I a meat puppet only because I have the same opinion than other user? I have same opinion in some cases, not in all issues.

3.2. I share the same opinion with Mr Machocarioca, Miss Clara C., Mr Incognitus, Mr Lipe and other eminent users. Are we meat puppets?

3.2.1. I know you and your crony (Mr JSSX) think that. Mr JSSX accuses Mr Incognitus to be a meat puppet of me (another one). HERE

4- I was blocked 3 times.

4.1. – First time I was blocked by Mr. JSSX. I had some hours of wikipédia and only one edition. The only one edition I had was in discussion page of Mr JSSX asking him to think about the blockage of Mr Rightsideclub. In a couple of hours and only one edition, Mr JSSX concluded I was a sock puppet and blocked me. Or he blocked me because I was a different opinion?

4.2. – Second time I was blocked by the burocrats by infinite time. The blocked was a mistake like the burocrats admitted;

4.3. – Third time I was blocked by you.

4.3.1. - Te main reason given by you that blocked me was actually that other administrators were quitting because of me – like you say know (as if there was any such rule ...). The administrators were quitting because they made a lot of mistakes and they did not keep up steam. How did you block me? You did the unthinkable. You started a pseudo-vote where you said who was voting for what! You signed for other users (some of which came forward and actually said they did NOT vote the way you said – and they did not talk anything in this page yet). Only four votes from fourteen are valid to block me. Besides, five votes are valid to not block me. Moreover, more interesting is that propose be illegal, no fair, illogical, not genuine, unlawful, spurious because the Lusitanian Wikipédia do not have such rule. Not only that, but the reason you was advancing for me being blocked (other than other administrators quitting) was a reason I had already stood trial for AND been absolved from Burocrats! I find this extremely unfair. - Be punished two times for the same alleged act?

5.-Every hyperlink you post in this discussion are not significant or suggestive to this issue, because don’t proof nothing. The discussions in these hyperlinks are fallacious.

5.1. First you post 2 hyperlinks to your own discussion and decisions.

5.2. Second, you post another 2 hyperlinks to your own discussion in the “esplanade”.

5.3. Third, you post another hyperlink to the checkuser process were the conclusion was I am not a sock puppet.

5.4. Fourth, you post a hyperlink to a voting to exonerate Mr. JSSX proposal by Mr. Ikarohuhuhu. He had 5 votes to exonerate and 35 votes against. (What I have to do with that)

5..5. Fifth, you post a hyperlink to a voting to exonerate Mr JSSX proposal by Mr. Machocarioca. He had 15 votes to exonerate (an expressive value and very different of the last voting) and 37 votes against (only more 2 votes to compare with the previous voting). I think that voting shows something, don’t you think?

5.6. The sixth and last, you post a hyperlink to the auto-exoneration of four administrators. And the Mr Rangel, ask his auto-exoneration before I was “exist”. Miss Lusitana asks the auto-exoneration because she was the burocrat who made the checkuser and blocked me and because (I think) she did not agree with the result and my attitude.

Mr Ozalid, thank you for your contribution. I think was very helpful to me to show to the community my point of view.

Rui Resende 88.157.76.101 19:20, 14 September 2007 (UTC)[reply]

POST SCRIPT:

Dear sirs, I have to admit; sometimes I am very compulsive and annoying in my self-defense. Send a lot of emails and faxes for everyone, but this because I was repressed by the bullying and because I think the great value of humanity is the freedom of speech and of conscience.

Please, see and think out of the box. If anyone saw the “Red Corner” with Richard Gere you can compared this case with the movie.

Rui Resende 88.157.76.101 19:52, 14 September 2007 (UTC)[reply]

For what it's worth

I agree with the blocking action performed by Ozalid. I don't know if they are socks and I don't care. They did not contribute with anythin valuable to WikipediaPT as I see it. Juntas 22:38, 14 September 2007 (UTC)[reply]


My contribution to Wikipedia

http://pt.wikipedia.org/wiki/Comunismo - Critique to comunism

http://pt.wikipedia.org/wiki/Think_Finance - Some references

http://pt.wikipedia.org/wiki/Caso_estudo - more then half

http://pt.wikipedia.org/wiki/ABP - all article

http://pt.wikipedia.org/wiki/Seguran%C3%A7a_da_informa%C3%A7%C3%A3o - some parts of the article

http://pt.wikipedia.org/wiki/ABP - all article

http://pt.wikipedia.org/wiki/Seguran%C3%A7a_da_informa%C3%A7%C3%A3o - some part of the article

http://pt.wikipedia.org/wiki/Orgasmo - half of the article

http://pt.wikipedia.org/wiki/Tantra - very little part

http://pt.wikipedia.org/wiki/T%C3%A1bua_de_integrais - very little part

http://pt.wikipedia.org/wiki/Fidelidade - half and important part

http://pt.wikipedia.org/wiki/Estupidez - some adjustment and references

http://pt.wikipedia.org/wiki/Carlo_Maria_Cipolla - all article (references by other fantastic users)

http://pt.wikipedia.org/wiki/Risco_sist%C3%A9mico - all article

http://pt.wikipedia.org/wiki/Basquetebol - little part

http://pt.wikipedia.org/wiki/J%C3%BAlio_Resende - some parts

http://pt.wikipedia.org/wiki/Filho - all article except 4 lines

http://pt.wikipedia.org/wiki/Poder_paternal - all article

http://pt.wikipedia.org/wiki/Pessoa_est%C3%BApida - some references and adjustment

http://pt.wikipedia.org/wiki/Implicar - all article

In 2 months of Wikipédia and blocked 3 times.

Contributions to Wikipedia by Mr Rightsideclub

Mr Rightsideclub is the other user accussed to be sock puppet

The following articles was initiated (or had a major contribution)by him, I cannot precise every edition. - this information was in his user page.

http://pt.wikipedia.org/wiki/Mercado_de_capitais

http://pt.wikipedia.org/wiki/Clubes_de_investidores

http://pt.wikipedia.org/wiki/Associa%C3%A7%C3%A3o

http://pt.wikipedia.org/wiki/Warren_Buffet

http://pt.wikipedia.org/wiki/Teoria_do_caos

http://pt.wikipedia.org/wiki/Fractal

http://pt.wikipedia.org/wiki/Moeda

http://pt.wikipedia.org/wiki/Teoria_quantitativa_da_moeda

http://pt.wikipedia.org/wiki/Jesse_Livermore

http://pt.wikipedia.org/wiki/Trader

http://pt.wikipedia.org/wiki/At_The_Money

http://pt.wikipedia.org/wiki/ATM

http://pt.wikipedia.org/wiki/Sistemas_n%C3%A3o-lineares_aplicados_%C3%A0_an%C3%A1lise_do_mercado

http://pt.wikipedia.org/wiki/Warrant

http://pt.wikipedia.org/wiki/Oferta_p%C3%BAblica_de_aquisi%C3%A7%C3%A3o

http://pt.wikipedia.org/wiki/Ma%C3%A7onaria

http://pt.wikipedia.org/wiki/Inside_Trading

http://pt.wikipedia.org/wiki/An%C3%A1lise_t%C3%A9cnica

http://pt.wikipedia.org/wiki/Steven_Cohen

http://pt.wikipedia.org/wiki/Arte_er%C3%B3tica

http://pt.wikipedia.org/wiki/Condado_de_Beir%C3%B3s

http://pt.wikipedia.org/wiki/Risco_sistem%C3%A1tico

http://pt.wikipedia.org/wiki/Risco_espec%C3%ADfico

http://pt.wikipedia.org/wiki/Think_Finance

http://pt.wikipedia.org/wiki/Principio_da_materialidade

http://pt.wikipedia.org/wiki/Erro_material

http://pt.wikipedia.org/wiki/Pedro_Caldeira

http://pt.wikipedia.org/wiki/Estupidez

http://pt.wikipedia.org/wiki/Short_squeeze

http://pt.wikipedia.org/wiki/World_Top_Investor


Ending

to quote Bertold Brecht

Answering Ozalid and Juntas

"Do rio que tudo leva à frente, diz-se que é violento. Mas ninguém repara que violentas são as margens, que o comprimem" - Portuguese

"The river that everything drags is known as violent, but nobody calls violent the margins that arrest him." - English

"Der Fluß, der alles schleppt, wird als gewaltsam bekannt, aber niemand nennt die Ränder, die ihn verhaften, gewaltsam." -German


Answering about my last edition in PT wikipédia replying some attacks on IP mode.

"Direito é sua própria defesa." - Portuguese

"Right is its own defense." - English

"Recht ist deine eigene Verteidigung" - German


Answering about the time to decide about this issue

"Ninguém pode ser bom por muito tempo se a bondade não estiver sendo aplicada." - Portuguese

"No one can be good for long if goodness is not in demand." - English

"Niemand kann lange gut sein wenn Güte nicht dabei ist." - German


to quote Albert Einstein

To the bullying group

"É mais fácil desintegrar um átomo de que um preconceito" - Portuguese

"It is easier to disintegrate an atom than one's prejudice" - English

"Es ist leichter ein Atom zu spalten, als ein Vorurteil aufzulösen" - German

END.

Statement by PatríciaR

Personally, and I don't think I'm at all mistaken if I say that this is a shared opinion among the Portuguese Wikipedia community, I've had enough of this.

One has to wonder what are the intentions of an user that creates an account and the first thing this account edits, after its own user page, is a mediation request to defend his friend user Rightsideclub against the actions of user JSSX [2][3]. There was no article editing previous to this, so naturally, and although his style of writing is quite different from user Rightsideclub's, this was easily perceived as sockpuppetry. Even not being a sockpuppet, this action is clearly a way of pushing for a point of view, and doing it in the worst way, with no previous dialogue whatsoever with user JSSX.

It might have been wrong to do the first block with the argument that Rui Resende was a sockpuppet and by the administrator that had an obvious conflict with him [4].

Rui Resende felt he was wrongly blocked for sockpuppetry; nowadays we know that technically there is no conclusive evidence (checkuser results) linking both accounts. But to a confused community, that:

  • got a first announcement from the local checkusers of a positive link between accounts (resulting in an infinite ban) and then reviewed their position without stating clearly why (resulting in unbanning);
  • have no idea on how the checkuser tool works and don't bother reading about it before jumping to conclusions,

these two accounts were one and the same person, simply because they were pushing their point of view in the same way. Thus, he was pointed at by several people as being a sockpuppet, and had some articles where he had edited requested for deletion, which was perceived by Rui Resende as harrassment.

Since Rui Resende entered Wikipedia, he spammed user talk pages to gather simpathy for his cause, stressing the community to an unbearable level, illegaly used open proxies to edit and/or complain even having being told it was forbidden, mass e-mailed checkusers and administrators, spammed talk pages on en.wiki [5], "pestered" (using Tim Starling's own phrasing) members of the Wikimedia Foundation by e-mail and fax and, well, whoever has access to OTRS, please see this ticket on info-pt and you'll get a pretty good idea on what I'm talking about. He was asked time and time again to be patient while things were under scrutiny, was advised to open this RfC to clear up the mess and still, still insists on annoying whoever crosses his path without understanding that on wikis, anything can be undone sooner or later if it was wrongly done from the start.

I have a hard time to support a user that, although is blocked for a technically wrong reason (sockpuppetry; I asked administrator Ozalid to correct this but my request was refused, alleging that any administrator would simply ignore this user anyway), can't assume good faith, uses illegal proxies to push his POV and to circumvent his block, presents himself on two wikis as having different jobs (here he is a shrink (sic), here is working in Economics; so who is Rui Resende after all?), harasses wikipedians (even newcomers got his spam-like messages), and simply refuses to understand messages explaining to him how conflict resolution/OTRS/checkuser/wikis/volunteering/whatever work around here.

I understand that user Rui Resende is very upset for being permanently accused of something that he is probably not, but his attitude towards this problem, by upsetting everybody, didn't do any good to him. Do we want this person editing on Wikipedia? So although the technical reason for his block is wrong, I support a prolonged block on this account, at least to make him read the documentation and get to know the project and its dynamics from the outside.

And this would never got this far if a) there was substantially more documentation about how to use the checkuser tool (be aware that today it's pt.wiki having this problem, tomorrow might be somewhere else) b) pt.wiki had an ArbCom, something that is refused by the community, c) pt.wiki community had a more open structure, where voting would not substitute debate and discussion, as it happens now. Unfortunately, I don't see how b) and c) can change.

I am hereby breaking the neutrality I tried having throughout this process so I would not jeopardize all contact I had with user Rui Resende through info-pt, even running the risk of being accused of supporting this person's unbanning and being accused on pt.wiki's Village pump of turning my back to the problem, as I was. I have my limits.

Sorry for the long statement, that's all I have to say. Regards, PatríciaR 10:50, 15 September 2007 (UTC)[reply]



REPLY

Translate this page with Alta Vista from "pt" into:

Deutsch | Ελληνικά | English| Español | Français | 日本語 | Korean | Nederlands | Português | Русский | 中文 |

In Portuguese language:


Personally, and I don't think I'm at all mistaken if I say that this is a shared opinion among the Portuguese Wikipedia community, I've had enough of this.

-Se maioria fosse sinónimo de razão, o Sol ainda giraria em torno da terra e Galileu teria sido um ilustre desconhecido que não se narraria na história.

One has to wonder what are the intentions of an user that creates an account and the first thing this account edits, after its own user page, is a mediation request to defend his friend user Rightsideclub against the actions of user JSSX

-A mediação foi em consequência da atitude do I. JSSX contra a edição feita sem minha autorização na minha página de usuário e na página de discussão, obviamente referi o caso do I. Rightsideclub por o considerar absusivo. Deixei depois uma mensagem educada e cordial na página do I. JSSX com a nota de “tentativa de consenso” de forma a evitar-mos qualquer desaguisado.

[6][7]. There was no article editing previous to this, so naturally, and although his style of writing is quite different from user Rightsideclub's, this was easily perceived as sockpuppetry. Even not being a sockpuppet, this action is clearly a way of pushing for a point of view, and doing it in the worst way, with no previous dialogue whatsoever with user JSSX.

-A minha forma de escrever e estar é completamente diferente do I. Rightsideclub porque somos efectivamente duas pessoas diferentes. Quanto a sua acusação de ser algo como meat puppet ou ter atitudes de sockpuppet, isso seria aplicado a todos os que partilhem uma mesma opinião. Como disse acima, nesse sentido, o I. Machocarioca e a I. Clara C. poderiam ser considerados meus meat puppets e o I. Incognitus ainda recentemente foi acusado de ser meu meat puppet pelo I. JSSX. O facto de ter começado a editar com um pedido de mediação, não justifica coisa alguma, só demonstra que algo estava errado na atitude do I. JSSX. Para além do mais, foram várias as vezes que discordei do I. Rightsideclub e lhe pedi, inclusivamente, calma.

It might have been wrong to do the first block with the argument that Rui Resende was a sockpuppet and by the administrator that had an obvious conflict with him [8].

-O bloqueio foi objectivamente errado, não só porque a acusação era falsa como nem tão pouco teve o cuidado de ser verificada.

Rui Resende felt he was wrongly blocked for sockpuppetry; nowadays we know that technically there is no conclusive evidence (checkuser results) linking both accounts. But to a confused community, that:

  • got a first announcement from the local checkusers of a positive link between accounts (resulting in an infinite ban) and then reviewed their position without stating clearly why (resulting in unbanning);
  • have no idea on how the checkuser tool works and don't bother reading about it before jumping to conclusions,

- Fui erradamente bloqueado e esse é um facto. Em todo o caso, compreendi as limitações do erro dos burocratas. Tanto que não acusei nenhum burocrata pelo que aconteceu, tive até a amabilidade de escrever a alguns a dizer que compreendia as limitações do checkuser e que não os julgava por isso e tão pouco fica aborrecido com o que aconteceu.

these two accounts were one and the same person, simply because they were pushing their point of view in the same way. Thus, he was pointed at by several people as being a sockpuppet, and had some articles where he had edited requested for deletion, which was perceived by Rui Resende as harrassment.

-Cada conta pertence apenas a uma pessoa como já demonstrei. Insistir nessa ideia é má-fé e pode deturpar a observação dos demais usuários. Eu partilho o ponto de vista com o I. Rightsideclub (e não em todos os pontos), assim como com outras pessoas, isso não nos torna meat puppets. Por exemplo, o I. Rightsideclub teve uma “indisposição” com o I. OS2Warp e eu considero-o um excelente editor e tenho-o na minha lista de “nicks que aprecio”.

-A verdade é que na Wikipédia se formaram duas fracções com opiniões divergentes, mas não aconteceram com a minha entrada, pois já existiam quando cheguei e vão existir quando sair. O que acontece é que provavelmente seriam poucos aguentar o que eu aguentei e teriam simplesmente abandonado a Wikipédia. Devo mesmo referir que recebi emails de alguns utilizadores, solidários comigo, que me disseram que abandonaram a wikipédia devido ao nepotismo presente e destruidor.

-A perseguição e bullying que fui alvo foi uma consequência de defender um mesmo ponto de vista que o I. Rightsideclub. A promoção dessa perseguição contra mim foi facilitada contra mim por ser novato na wikipédia enquanto registado. Mas aconteceu a muitos outros. Recentemente ao I. Incognitus que viu alguns hyperlinks dos seus artigos a serem apagados.

Since Rui Resende entered Wikipedia, he spammed user talk pages to gather simpathy for his cause, stressing the community to an unbearable level, illegaly used open proxies to edit and/or complain even having being told it was forbidden, mass e-mailed checkusers and administrators, spammed talk pages on en.wiki [9], "pestered" (using Tim Starling's own phrasing) members of the Wikimedia Foundation by e-mail and fax and, well, whoever has access to OTRS, please see this ticket on info-pt and you'll get a pretty good idea on what I'm talking about. He was asked time and time again to be patient while things were under scrutiny, was advised to open this RfC to clear up the mess and still, still insists on annoying whoever crosses his path without understanding that on wikis, anything can be undone sooner or later if it was wrongly done from the start.

-Tentei, como é óbvio, alertar as pessoas para o que me estava acontecer pois era a única forma de defesa que encontrei. Fi-lo, inicialmente, nas paginas de discussão dos usuários e sempre com o maior respeito, isto porque desconhecia a possibilidade de contactar os usuários por email. Assim que a I. PatriciaR me explicou como usar essa ferramenta, deixei de editar nas páginas de usuários. Qualquer pessoa que se sinta perseguida e alvo de abusos constantes, tenta obter ajuda, foi o que fiz. É errado?

-Todas as minhas incursões na wikipédia enquanto bloqueado (ilegitimamente sublinhe-se) e utilizando proxy anónimo foi para poder apresentar a minha defesa em páginas que tinha sido atacado quando já estava bloqueado. Entendo que a defesa é um direito que assiste a qualquer um, assim como o direito a contradição. Utilizei o único meio ao meu alcance e na medida do necessário balanceando sempre o prejuízo/ganho de forma a adequar a minha acção no mínimo necessária a concretização de um direito que me assiste, o de defesa. Não foi mais do que isso. Está errado?

-É muito difícil ter paciência quando somos alvos contínuos de perseguição, acusações e difamações. Principalmente quando elas acontecem numa situação em que não nos conseguimos defender, no meu caso porque esta bloqueado e não podia apresentar os meus argumentos e pontos de vista. Estou certo que aqui seriam poucos a manter a paciência que eu tive e principalmente a calma e boa educação. Pedir para ter paciência neste caso, era pedir a um apedrejado que se mantivesse quieto enquanto era agredido.

I have a hard time to support a user that, although is blocked for a technically wrong reason (sockpuppetry; I asked administrator Ozalid to correct this but my request was refused, alleging that any administrator would simply ignore this user anyway), can't assume good faith, uses illegal proxies to push his POV and to circumvent his block, presents himself on two wikis as having different jobs (here he is a shrink (sic), here is working in Economics; so who is Rui Resende after all?), harasses wikipedians (even newcomers got his spam-like messages), and simply refuses to understand messages explaining to him how conflict resolution/OTRS/checkuser/wikis/volunteering/whatever work around here.

-Como é óbvio não tenho de dar satisfações a ninguém sobre o que faço ou deixo de fazer profissionalmente. Em todo o caso, uma busca pelas páginas de discussão que editei, deverão encontrar uma referência de que tenho três profissões. Na verdade esta errado dizer psiquiatra porque a minha formação académica é na área de psicopedagogia, para além de formação na área de economia, esta mais relevante. Alias, os artigos que edito, versam mais sobre a psicopedagogia do que a economia. Mas, a título de curiosidade devo dizer que a minha incursão pela psicologia/psicopedagogia foi motivada pela economia, uma vez que eu venho da “escola” do “pensamento contrário”.

I understand that user Rui Resende is very upset for being permanently accused of something that he is probably not, but his attitude towards this problem, by upsetting everybody, didn't do any good to him. Do we want this person editing on Wikipedia? So although the technical reason for his block is wrong, I support a prolonged block on this account, at least to make him read the documentation and get to know the project and its dynamics from the outside.

- “No one can be good for long if goodness is not in demand.” –

- A minha disposição foi impertinente porque eu estava a ser “caceteado” a todo o tempo. Mas atenda-se a duas realidades: 1- Eu só respondi quando estava a ser atacado; 2- Depois do bloqueio deixei de participar em discussões, apenas editei artigos. Quando respondi em páginas de discussão foi para retribuir algum pedido ou para retorquir e me defender de alguma acusação. Não nego no entanto que tenha “enchido” os emails da Wikimédia Foundation e de outros membros com pedidos de ajuda. Isto porque queria ver restabelecida a justiça. Se as pessoas vêem num pedido de ajuda e de justiça algo perturbar apenas porque é defendido impetuosa e veemente, considero isso um elogio.

And this would never got this far if a) there was substantially more documentation about how to use the checkuser tool (be aware that today it's pt.wiki having this problem, tomorrow might be somewhere else) b) pt.wiki had an ArbCom, something that is refused by the community, c) pt.wiki community had a more open structure, where voting would not substitute debate and discussion, as it happens now. Unfortunately, I don't see how b) and c) can change.

- No comments. I agree.

I am hereby breaking the neutrality I tried having throughout this process so I would not jeopardize all contact I had with user Rui Resende through info-pt, even running the risk of being accused of supporting this person's unbanning and being accused on pt.wiki's Village pump of turning my back to the problem, as I was. I have my limits.

- Salvo erro, ainda ontem escrevi que na minha opinião a I. PatriciaR tem mantido uma atitude imparcial e digna de registo. Mas também acho que é uma pessoa que não gosta de ser contrariada e não reage muito bem a isso. (Ilustre, desculpe-me essa observação, mas, mesmo que errado na minha observação, estou a ser honesto.)

Sorry for the long statement, that's all I have to say. Regards, PatríciaR 10:50, 15 September 2007 (UTC)[reply]

Rui Resende 88.157.76.101 12:58, 15 September 2007 (UTC)[reply]

And one more time I repeat:

Dear sirs,

I have to admit; sometimes I am very compulsive and annoying in my self-defense. Send a lot of emails and faxes for everyone, but this because I was repressed by the bullying and because I think the great value of humanity is the freedom of speech and of conscience.

Please, see and think out of the box. If anyone saw the “Red Corner” with Richard Gere you can compared this case with the movie.

“No one can be good for long if goodness is not in demand.”Bertold Brecht

Harassing

Setting up by a member of the “old friends”: Voting to erase my article in retaliation to my complaint

Mr. JSSX is at the header of the vote.

http://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:P%C3%A1ginas_para_eliminar/Implicar

actually with 20 votes to erase and 21 votes to keep.

Other article from Mr. Rightsideclub

http://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:P%C3%A1ginas_para_eliminar/Pessoa_est%C3%BApida

23 votes to erase and 26 to keep – and many users were pushed by Mr. JSSX to change the vote.


THE END “No one can be good for long if goodness is not in demand.” – Bertold Brecht

We used to think the blockage of a user was something like the traffic laws, a set of clearing rules to everyone, enforced everywhere. We used to think that we had in Wikipédia. But this was has become painfully since was I blocked first time.

Know, any sysop can block up other user only because he does not like him. Like other user said:

“It's sad that an administrator can present as a reason for blocking someone "other administrators were quitting". Wikipedia is everybody's encyclopedia, not the administrator's.

It's also sad that an administrator can justify such move through a pseudo-vote - where he himself voted for everybody!! (a "gathering of opinions" he calls it, as if it were possible to pull off such a thing reliably for the whole community).

Truth is, Ozalid parachuted into the middle of an active discussion, saw his friends revoking their administrator status, and decided to use his administrator powers to stop that dynamic without any kind of hard justification for doing so.”

This is what the Wikimedia Foundation want's... The PatriciaR showed in her statement.

I AM OUT. AND I WANT A OVERSIGHT TO ALL MY ACCOUNTS AND ARTICLES... THIS IS NOT A FREE AND DEMOCRACTIC WIKIPÉDIA... IS A DICTATORSHIP.

NEPOTISM?! - NO, THANK YOU.

Nota prévia

Os próximo hedlines foram usurpados a um dos melhores editores da Wikipédia Lusófona e reproduzidos aqui com a devida vénia.

Dedico a esse usuário, pelo bom senso e sentido de liberdade democrática, as seguintes linhas:

Toda e qualquer verdadeira democracia depende somente de uma comunidade que bem informada e educada possa participar tão plenamente quanto possível na vida da sua comunidade. Isso implica a liberdade de expressão para criticar o “governo” ou políticas insensatas e tirânicas dessa mesma comunidade. A democracia verdadeiramente eficaz depende do acesso o mais amplo possível a ideias, factos e opiniões não sujeitos a censura.

Depois deste incidente e visto a fragilidade de um regime totalitário imposto pelos administradores da Wikipédia Lusófona, onde a comunidade pode (podia) ter uma palavra a dizer dos actos hediondos e ilegítimos cometidos por alguns administradores, procura agora encontrar uma “regra” hermética que os proteja de responder pelos seus erros e ataques ilegítimos. Essa regra que tentam impor actualmente na Wikipédia Lusófona, não permitindo que o usuários bloqueados façam uso da liberdade de expressão, direito de resposta e contraditório para se defenderem, é o bloqueio de um direito chamado negativo (presente em qualquer democracia no mundo), em que exigido que o “governo” se abstenha de limitar a expressão, contrariamente à acção directa necessária para os chamados direitos afirmativos.

Esta nova regra (pensada por e à medida do Ozalid) é uma tentativa de conseguir impor a censura através de ramos “legislativos” do “governo” da Wikipédia Lusófona e estancar os protestos que servem para testar qualquer democracia. Só um comunidade que permite o debate vigoroso entre os que estão em profundo desacordo, pode ser verdadeiramente democrática. E quem aqui vier dizer que as novas regras e actos hediondos do Ozalid não são um acto de censura, mas apenas uma tentativa de preservar a coesão da Wikipédia e impedir mais demissões dos administradores, é porque não sabe realmente distinguir a censura da liberdade. A regra que tentam agora impor e que só serviram, em primeiro lugar, para branquear a acção do Ozalid de bloquear sem razão (até ele sabe isso), e, em segundo, para aumentar o poder de intimação dos administradores sobre os outros usuários, que poderão deste modo ser bloqueados sem hipótese de defesa. Só que isto é, sem duvida, censura, ainda que encapuçada numa modalidade despótica (para quem não souber que procure na internet) que tenta a proibição de discursos que fogem ao controlo e orientação do “governo”.

Para mim, um eterno democrata, é perturbador ver o regime totalitário, ditatorial e tirânico, contar com o apoio das massas para fazer vingar o seu carácter evidentemente criminoso (principalmente onde alguns se intitulam comunistas, defensores da liberdade e da justiça do proletariado – quando chegam acima todos se esquecem – veja-se a Rússia e a China). Foi exactamente assim que aconteceu no regime Nazi, onde o resultado da máquina de propaganda e lavagem cerebral (bem ao jeito dos emails que o JSSX espalha por todos os administradores – quase parece as SS com os famosos relatórios Reich da 551) é a massa estar notavelmente informada do que acontece mas mesmo assim apoiar o regime. Isso acontece com vários aqui, um exemplo verificável é o da Patricia (como podemos ver acima), que apesar de boa administradora e de reconhecer a ilegitimidade logo no primeiro bloqueio do JSSX e mesmo deste ultimo, ainda considera justo o bloqueio por muito tempo. Porquê? Porque a Patrícia teve uma chatice com um dos usuários agora bloqueados. Porque a Patrícia esta cansada desta situação e já pouco lhe interessa quem tem razão, o que importa é que acabe, logo há que rebentar pelo lado mais fraco da corda. A Patrícia não pensa que, o bloqueio ilegítimo do JSSX, o primeiro, originou isto tudo. Que até agora o usuário nada mais fez do que se defender desse bloqueio e da perseguição a partir dai. Alguma vez o usuário teve oportunidade para poder mostrar a sua integridade? Não, foi sempre e incessávelmente perseguido. Pelo que a única coisa que podia fazer era defender-se. Pois é. É sempre mais fácil partir o lado mais fraco, ainda que melhor.

Faz pensar... (deste headline até "sobre bloqueios" trata-se de uma cópia de partes da página de um usuário)

De Rui Resende para Crazyaboutlost: Ilustre, Permita prevenir-lhe que não é pelo voto em sintonia que lhes oferece que eles o vão aceitar no grupo. Sei que me entende. Tome isto em consideração.'

Pensei isso bem antes, mas não falei. -- Lucpilla 07h53min de 27 de Agosto de 2007 (UTC)

Só em regimes totalitários e ditatoriais é que a liberdade de expressão, contraditório e luta pela igualdade, principalmente quando é contrária ao regime, é considerada destabilização e difamação. by Rui Resende em pt:Wikipedia:CheckUser/Pedidos de verificação.


Ozalid na Esplanada escreveu: «Tal como a Lusitana, acho que esta não é a forma ideal de resolver este tipo de problemas, mas que é justificada pela excepcional gravidade da situação que vivemos. Da mesma forma, uma votação também não seria o ideal. Já antes defendi que o mecanismo en:Wikipedia:Suspected sock puppets deveria ser traduzido. Essa é a forma canónica de resolver estes problemas.

Contudo, este caso escalou desmesuradamente e tomou proporções nunca antes vistas na Wikipédia. Implementar o mecanismo Suspected sock puppets para aplicar neste caso levaria tempo e deixaria o projecto na mesma situação explosiva e insustentável em que tem estado. Estamos perante um caso muito óbvio de tentativa de contorno das nossas regras e de exploração das suas fragilidades formais (en:Wikipedia:Gaming the system). Os fantoches são proibidos. Os meat puppets (fantoches de carne e osso) são igualmente ilegítimos. Estas duas contas causaram uma desestabilização gravíssima e objectivamente comprovável pela autodesnomeação de quatro administradores (se isto não é desestabilização, então, não sei o que pode ser considerado desestabilização). Existe um consenso sobre a necessidade de bloquear este colaborador. Isto — e não é pouco, nem normal, nem coisa de todos os dias — é tudo o que preciso para entender que é minha obrigação agir.

Se a comunidade achar que para defender os meus próprios interesses (quais?) violei alguma regra (qual?) e prejudiquei o projecto (como?), deve proceder à minha desnomeação. Quanto a mim, julgo estar a agir, perante uma situação excepcional e de limite, no interesse do projecto e com a cobertura da comunidade. É isto que a comunidade poderá sempre esperar de mim, é só isto que tenho para oferecer.

Não entendo por que continuamos a perder tempo com este assunto. Abraços, Ozalid 13h35min de 10 de Setembro de 2007 (UTC)»

Queria ter paciência e tempo para colocar este discurso em paralelo com os anúncios de ditadura, seja de Salazar, seja dos militares no Brasil. Com certeza já o ouvi antes....

E agora resolvi perder meu tempo com o asunto, já que o Ozalid acha ser de menor importância. Ficam os diffs para a posteridade...

Por fim, o log de desbloqueio dos burocratas seguido do bloqueio realizado por Ozalid em 22h52min de 9 de Setembro de 2007: [bloqueio em infinito]

Espíritos

pt:Usuário:Lucpilla/Espírito wiki

Sobre bloqueios

.

1/ 2/ 3/4/5/6/7/8/9/10/11/12/13/14/15/16/17/18/19/20 21 22 23 24 25 26 27 28 29

O OZALID "ESPANCOU" TODOS NÓS

Translate this page with Alta Vista from "pt" into:

Deutsch | Ελληνικά | English| Español | Français | 日本語 | Korean | Nederlands | Português | Русский | 中文 |

In Portuguese language:

Para mim e acredito que para muito mais pessoas que acompanharam este processo, principalmente os interessados, esta deliberação abusiva do Ozalid foi uma autentica “bengalada” na credibilidade da Wikipédia, que não só é preciso faze-la, como é necessário mostrar que foi feita para que nela se possa criar confiança. Se me permitem, gostaria de ilustrar o meu sentimento relativamente a todos este episódios ridículos, com alusão a referencia cinéfila O Homem Que Matou Liberty Valance, de John Ford (1962), em que um jovem licenciado em Direito é brutalmente agredido e o seu jornal saqueado ao tentar criar “hábitos respeitadores de uma vida democrática, numa comunidade do Oeste americano”, relativamente a um caso algo semelhante a este, apesar de contornos diferentes. O Ozalid não “espancou” só os acusados, ele “espancou todos nós”, não fisicamente (preferia) mas naquilo que toda a vida acreditei com sendo um dos valores mais altos da sociedade e pelo qual muitos deram sangue e suor, numa vida de sacrifícios e privações, o direito a igualdade.

Tenho apreciado as competências dos administradores portugueses encarregues deste caso pela Wikimédia Foundation para conduzirem a queixa efectuada contra os administradores e conclue que até agora nada fizeram para repor a justiça. Deixaram que os bloqueados continuassem a ser espancados ininterruptamente.

Perante isto como podem acusar os bloqueados de usarem uma forma desproporcional de intervierem quando procuram apenas apresentar a sua defesa e pedir justiça que nunca mais é feita. Era de esperar que fossem espancados ineterrupamente, sem pelo menos tentarem se defender. Já alguém notou que não são eles que são violentos e destrutivos, que os violentos são aqueles aqueles que os comprimem para essa situação.

Foi anunciado publicamente o agastamento de alguns administradores perante os conflitos emergentes da postura dita “destrutiva” destes usuários. Mas alguém já notou, que, os destrutivos foram eles que recorrendo ao poder de gestãoorientam arbitrariamente os bloqueios de acordo com suas ideias e políticas obrigado à defesa destes bloqueados numa atitude que foi tida como destrutiva. Mas destrutiva porque? Porque tentavam destruir um bloqueio errado e ilegítimo. Porque tentavam destruir uma perseguição insólita e imoral? Se foi isso, então todos devemos passar a destruir, mas com força para ver se este nepotismo acaba de vez.




A Liberdade de Expressao é o principio central da natureza das Leis que deriva da Liberdade Pensar.

Montesquieu (1689-1755), pensador clássico em Filosofia Política, do Iluminismo francês, escreve, entre outras obras, O Espírito das Leis. Nesta obra, pensa: “a liberdade é um bem tão apreciado que cada qual quer ser dono até da alheia

A LEI PORTUGUESA / PORTUGUESE LAW

Translate this page with Alta Vista from "pt" into:

Deutsch | Ελληνικά | English| Español | Français | 日本語 | Korean | Nederlands | Português | Русский | 中文 |

In Portuguese language:


A Constituição da Republica Portuguesa (CRP), na redacção que da no artº 37 n.º 1, defende a todos, o direito de "exprimir e divulgar livremente o seu pensamento pela palavra, pela imagem ou por qualquer outro meio, bem como o direito de informar (...) sem impedimentos nem discriminações", indo mais longe, acrescenta que "o exercício destes direitos não pode ser impedido ou limitado por qualquer tipo ou forma de censura”.

Os limites ao livre exercício destes direitos consagrados na CRP, são os aqueles que resultam do artigo 183º do Código Penal e contempla a ofensa a alguém, por remissão para os artigos 180º,181º, 182 e 187º do aludido Código, sem prejuízo dos direitos de qualquer pessoa eventualmente lesada à "resposta ou rectificação, bem como à indemnização pelos danos sofridos"

A censura da wikipédia

(Dedicado ao Eduardo Pinheiro)

O terem bloqueado o usuário com acusação de uso de múltiplas contas (quando não é verdade e tal foi já demonstrado) e, para conseguirem outra justificação, por alegado comportamento amotinador, não passa de pura censura e uma tentativa de impedirem que este se defenda.

O não permitirem o exercício do direito de resposta e defesa nas suas páginas e de outros usuários, quer do seu bloqueio quer dos artigos que editou e foram votados para apagar ou revertidos, não é nada mais nem nada menos, do que a violação do direito de expressão e defesa e um verdadeiro acto de repreensível censura. Na verdade só faltaria condenarem este usuário a beber cicuta da mesma forma que Sócrates foi punido com pena de morte por delito de opinião.

O disserem que o apresentar uma defesa educada, ainda que massiva, é um acto perturbador e destrutivo, é tentar cegar a liberdade de todos e não só dos bloqueados.

Mas sobre isso, já o grande jornalista Baptista Bastos, nos diz que nos tempos de antigamente, onde a censura “espicaçava o engenho (…) as frases cosidas dispunham homens íntegros, que persistiam ser livres, driblavam a censura...”. Foi essa persistência, desses homens que defendiam a liberdade, também eles acusados por amotinador, perturbadores e destrutivos do “status quo”, do regime Salazarista instalado e muitos presos pela Pide porque desafiam as regras totalitárias de um regime ditatorial, que permitiu que hoje, todos nós, possamos usufruir destes tempos de liberdade.

Foi com eles que a liberdade saiu para a rua e o regime totalitário derrubado. Foi graças a esses homens, hoje lembrados e a quem todos agradecemos, mas que no antigamente eram tidos como destrutivos e perturbadores, que todos vocês podem editar livremente na internet e, ironicamente, criarem aqui este regime nazi de totalitarismo.

Mas…

Na Historia assistimos â derrota de dos regimes autoritários, onde a ditadura esteve intrinsecamente ligada a censura e era tão obscura que travava o conhecimento cientifico, cultural e atentava contra os direitos civis. Sabemos que foi assim com o governo Nazista (Alemanha), Fascista (Itália), Franquista (Espanha) e Salazarista (Portugal). Também a ex-União Soviética, na China e demais países Socialistas da Ásia a censura era adoptada. Ë provado, pela Historia, que a censura não é o melhor caminho, simplesmente não é caminho. E na Wikipédia, ainda pouco madura, quer pelo seu pouco tempo de existência em algo tão novo como a internet, como pelos seus administradores pouco sensatos, também a censura vai provar que não é o melhor caminho.

Liberdade e defesa

Translate this page with Alta Vista from "pt" into:

Deutsch | Ελληνικά | English| Español | Français | 日本語 | Korean | Nederlands | Português | Русский | 中文 |

In Portuguese language:


(Dedicado ao Eduardo Pinheiro)

A liberdade absoluta é liberdade de consciência, preconizando a máxima tolerância e respeito mútuo e por isso já é antigo dizer que a nossa liberdade termina quando começa a dos outros.

Propagar os conhecimentos, informar e ser informado é um direito. Desenvolver a moral e a prática de todas as virtudes é um dever. É obrigação de todos nós, sem excepção, promover o aperfeiçoamento moral e intelectual da sociedade, quem se impõe contra esse direito-dever, atenta não contra a liberdade de ensinar, ser ensinado, de expressão e opinião mas contra a própria dignidade humana. Quero com isto dizer que lutar por um direito que constitui uma obrigação não se trata de se destrutivo ou perturbador ou tão pouco fazer uma tempestade num copo de agua, mas a partir de um copo de agua evitar uma tempestade.

É incorrecto e imoral, chamar destrutivo a alguém que tenta lutar pelos seus direitos. Pois o direito de lutar pela liberdade e pela sua defesa, acaba por se tornar um dever de todos nós em lutar pelo direito á liberdade, à dignidade humana, ao pluralismo, a livre incitava e etc.

Resumidamente, não tenho dúvidas que os bloqueados lutam pelos direitos humanos e ainda que esta “guerra destrutiva” (como lhe chamam os administradores) possa parecer obscura ou sem conexão com a dignidade humana, não é feita por mesquinhice de um processo pensado perfeito mas injusto. Pelo contrario, é um bem que fazem a comunidade, porque o que está no horizonte imediato das atitudes que também assisti é o salto para a uma maior ditadura pior de que um qualquer movimento Nazi.

Terminamos em beleza

As pessoas ignorantes estão certas das causas de tudo. James Thorpe - dedicado ao JSSX

Se a única ferramenta que tens é um martelo, tendes a ver todos os problemas como um prego. Abraham Maslow - dedicado ao Ozalid

Os factos não deixam de existir apenas porque são ignorados. Aldous Huxley - dedicado à Patrícia

Apenas duas coisas são infinitas, o Universos e a estupidez humana, e não estou tão certo quanto à primeira. Albert Einstein - dedicado a todos que apoiam este nepotismo.

Uma pergunta à Wikimédia Foundation =

Alguém que traduza e peça resposta.

Eu posso editar por IP?

Se eu fui bloqueado por alegadamente ser meat puppet e essa conta desabilitada, editar por IP não é ilegal porque já não tem nada de meat puppet ou mesmo sock puppet, uma vez que qualquer pessoa pode editar ou registado ou sem ser registado. Estou certo? Então porque acabaram de bloquear mais uma vez o meu IP só porque prestei um ESCLARECIMENTO? Perseguição, pois estas claro.

Note-se que eu não utilizei proxy anónimo, utilizei um IP, pelo que não posso ser bloqueado.


Implicar

The article Implicar was wrote based on the work of the Allan Pease and in his books. I made referece to the books in the article. But André Kohne (JSSX’s old friend – meat puppet?), wrote:

"Alguém que escreva um livro intitulado "Porque é que os homens mente..." já deveria estar enjaulado pela elementar fraude na concordância... E tal autor certamente há de referenciar algo como "alegando que foram elevados a esse cacto pelo facto". Concordo: é fontes como esta que uma enciclopédia precisa para ser fiável (todos os grifos são meus). Vou resumir o que é este verbete, numa única palavra: PALHAÇADA" - says André Koehne, friend of Ozalid and JSSX.

In English - André Koehne, who didn’t know who is Alan Pease wrote: “Alan Pease need to shut up in a cage.” ; “Alan Pease is a fraud”; “Alan Pease is jester”.

They are in campaign for every were in wikipédia (SPAM everyone) trying to eliminate the article… But is difficult because the majority wants the article.


http://pt.lostpedia.com/pt_images/a/a1/Pag33.jpg Uma página do livro]

A contra capa

Outra

Mais um artigo que o I. JSSX tentou reverter

Fidelity - Bullying - But, in the end, the article won and look how is important this article.

O I. JSSX e a I. Lusitana tentaram acabar com este artigo. É incrivel não é?

Mais uma ilegalidade do I. JSSX... Reverteu o artigo acima.

O artigo foi editado por IP e não por proxy anonimo. Pelo que não deveria ser revertido.


http://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Fidelidade&oldid=7507922 - MY EDITION

http://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Fidelidade&oldid=7513950 - JSSX REVERSION


AND MURIEL SAID:

E não temos que ter medo do Meta e da Fundação que eles aqui não mandam NADA! Era só o que faltava. Muriel 10h50min de 18 de Setembro de 2007 (UTC

In english Muriel (JSSX's old friend) said: We don't have afraid of Meta or Wikimédia foundation they not command or order nothing to us.

http://wikipediaqueixas.blogspot.com

Tem como comprovar essa afirmação, sobre a amizade? Alex Pereira falaê 13:30, 18 September 2007 (UTC)[reply]
É preciso? Só alguém desatento não percebe. Para além disso na Wikipédia, pelos vistos, as acusações são gratuitas e nunca é preciso provar nada. Aconteceu comigo logo no primeiro bloqueio... Depois no segundo e agora no terceiro. Mas em todo o caso sempre podemos chamar o I. Ozalid para ele fazer uma daqueles pseudo-votações em que até os chineses votam a favor do que nos interessa.
Sabe o que seria interessante Ilustres Alex e André Koehne? Sabe? Era que o sock puppet do Ilustre usuário paulistadesaopaulo, agora silenciado, viesse aqui dar o ar da sua graça. Esse sim, era um sock puppet que votou em disputas e nem ele nem o seu "master" foram bloqueados.


MORE BULLYING

A prova da perseguição do I. JSSX esta dada.

Como podem apagar um artigo tão factual como este? Nada é parcial no artigo, pois tudo são factos, muitos deles resultantes da própria Lei Portuguesa.

Já alguém parou um pouco para ver o que o vândalo do I. JSSX esta a fazer? Apagar artigos relevantes?

http://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Filho&oldid=7533942 MY EDITION

http://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Filho&oldid=7533978 JSSX BULLYING


Article about: Son, ritual of birth, paternity, maternity, registration of birth – I only talk about the laws (facts) and culture (facts too).

But JSSX damp my article because is unpublished article. – He says is unpublished when many books refer this matter and all Portuguese knows is true because is PORTUGUESE LAW.

I don’t understand Wikimédia Foundation. Really I am not understanding how they can this happen.


MORE BULLYING

http://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:P%C3%A1ginas_para_eliminar/Poder_paternal - A new proposal to eliminate the article from (guess?) JSSX.

http://pt.wikipedia.org/wiki/Poder_paternal - The article is about Paternal Power and of Civil Society . Is describe very exactly according the law.

TRANLATION: The paternal power or familiar power, in the Brazilian (portuguese) law, expresses in a set of responsibilities and rights that involve the relation between parents and children. Essentially this responsabilities and rights are the duties of assistance, aid and mutual respect, and are remained until the children to reach the majority, that can be acquired in some ways and dumb as legislaçãode each country.

This is the article who JSSX wants elimate... Like my other articles. Every articles, like this, the JSSX propose to eliminate or revert.

O Auto da Barca do Inferno em Blog

Parece que alguém se lembrou de criar um blog hilariante, irónico e crítico que, tal auto da “barca do inferno” de Gil Vicente, coloca a descoberto os diversos podres de uma comunidade na Wikipédia, dando força a expressão do latim “Ridendo Castigat Mores” (a rir se castigam costumes). O autor deste blog interessante pretende, de uma forma honesta, lícita e educada, fazer um crítica atrevida aos comportamentos desviantes, vícios e tiques de poder da Wikipédia, nomeadamente de alguns administradores ou ex-administradores. O autor, num rasgo sagaz de inteligência que utilizou para contornar a censura e nepotismos da Wikipédia Lusófona, ridiculariza e moraliza de uma forma hilariante, irónica, critica e cómica, mas dizendo sempre e apenas as verdades do que se passa naquela antro de nepotismo deslavado de valor moral e social. A presunção, arrogância, sobranceria, vaidade e tirania sobre os novatos (numa critica sagaz à classe dos (ex-)administradores, é o ponto central do blog onde a personagem ilustre e destacada é o JSSX, alcunhado de Enfant Terrible. Brevemente poderá aparecer a personagem o Enforcado, inspirado no aludido auto da “barca do inferno”, para dar referência aos novatos e injustiçados, tal e qual como utilizado nesta brilhante sátira de Gil Vicente, o enforcado será a critica à ignorância da comunidade, à tirania dos administradores que julgam as pessoas que por vezes não tem culpa.


ANOTHER ARTICLE TO ELIMATE BY JSSX'S SOCK PUPPET

estupidez Is the third time in one month that article is propose by JSSX to eliminate.


Vandalism by Platonides: Know in the wikimedia commons. More Bulluying =

(cur) (last) 21:51, 20 September 2007 CommonsDelinker (Talk | contribs) m (4,922 bytes) (Removing "Rsiccc.jpg", it has been deleted from Commons by Platonides because: Template:Copyvio http://jornal.publico.clix.pt/cronista.asp?img=pachecoPereira.jpg&id=211798&check=1.) (undo)

Dear Sir,

This is not true. The image is original. The graph was draw by Mr. Miguel Matos (rightsideclub) - the other user attacked and blocked by Mr. JSSX and Mr. Ozalid.

Sincerely yours, RR


Mr. JSSX is vandalizing one more time... He will do it again and again and again...

Translate this page with Alta Vista from "pt" into:

Deutsch | Ελληνικά | English| Español | Français | 日本語 | Korean | Nederlands | Português | Русский | 中文 |

In Portuguese language:


Ilustres,

Dizem que sou chato, importuno e impertinente, mas certamente não sou nenhum vândalo.

Já o mesmo não se pode dizer do I. JSSX que, constantemente, tem entrado em guerra de edições, nas quais não tem razão e em que o único objectivo é arranjar confusões.

Fê-lo no artigo implicar, fidelidade, filho, poder paternal, estupidez, etc. e vai continuar a fazê-lo certamente em muitos outros, subtraindo qualidade a Wikipédia, aumentado as animosidades com o projecto e dando mais trabalho aos restantes usuários ao terem de reverter a s suas edições.

A última e grotescas reversão que fez, foi no artigo Estupidez.

Uma imagem do artigo estupidez foi vandalizada a partir do commons através do IP 201.13.192.31. Este usuário (IP) prestou, agindo de má-fé, prestou deliberadamente uma falsa informação com o sentido de a imagem ser apagada e consequentemente desaparecer (ser revertida) na página do artigo Estupidez.

Após meu esclarecimento no commons e reposta a imagem, houve um usuário que fez a reversão para a edição correcta de forma a manter o artigo completo com o gráfico. Sublinhe-se que o artigo onde a imagem está incluída foi votado por esmagadora maioria para manter. No entanto, mais uma vez, o I. JSSX desafia a decisão da comunidade e repõe o vandalismo anterior, apagando a imagem novamente. Tudo isso pode ser verificado aqui:

http://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Estupidez&action=history

Como se não bastasse, o I. JSSX insinua que se preparara para apagar o artigo “pessoa estúpida” que se encontra fundido, conforme aprovação esmagadoramente maioritária da comunidade, no artigo estupidez.

Relembro que o artigo “pessoa estúpida” foi votado favoravelmente para manter com fusão em estupidez por essa esmagadora maioria da comunidade. A comunidade votou, em duas expressivas votações, para manter esse artigo. O Ilustre JSSX tenta agora apagar esse trecho violando a decisão da comunidade.

Esta atitude persistente do I. JSSX em reverter e apagar todos os meus artigos ou nos quais editei, é considerada, face as regras existentes desde 2005, como um acto de vandalismo para, quanto muito, tentar fazer valer um Ponto de Vista. Nessa óptica o I. JSSX deveria ser avisado e caso persista bloqueado.

Peço a um qualquer usuário o favor de reverter o artigo Estupidez para a versão antes do vandalismo (em que contem a imagem) e que seja deixado uma aviso ao I. JSSX na sua página alertando para não o tornar a fazer pois poder ser considerado vandalismo.

ANOTHER TWO VICTIMS BLOCKED - MORE BULLYING - THE OLD FRIENDS ATTACK

In this election, three votes were posted overage. Without these three votes overlapped and overage the article win to continues in the Wikipédia.

http://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:P%C3%A1ginas_para_eliminar/Dario_de_Judicibus

Mr. Incognitus asked attention that it’s not valid votes. André Koehne blocked him to uncover the fraud.

INCOGNITUS's BLOCKAGE

Mr. Ghiratta asked attention tha it’s not valid votes. André Koehne blocked him to uncover the fraud.

GHIRATTA's BLOCKAGE

TWO GOOD USERS blocked because they alert to a fraud in a voting of the “Old friends”.

This will be continue because no one stop this “GANG”.

Ilustres,

A votação do artigo http://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:P%C3%A1ginas_para_eliminar/Dario_de_Judicibus

devia ser inconclusiva por não ter reunidos 2/3 dos votos para apagar, no entanto, já depois de prazo reunirem os votos restantes para atingir essa proporção e apagar o artigo.

A fraude ocorrida foi colocada em causa por dois ilustres usuários, Incognitus e Ghiratta, que, por essa denúncia educada foram bloqueados pelo I. André Koenhe.

Para além do bloqueio abusivo do I. André Koenhe, que utilizou as ferramentas de sysop para fazer valer o seu ponto de vista e sua intenção ao bloquear outros usuários apenas porque denunciavam, pacifica e educadamente a fraude, este administrador tentou esconder a fraude revertendo os comentários que os provavam.

http://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Wikipedia:P%C3%A1ginas_para_eliminar/Dario_de_Judicibus&oldid=7577642

Ilustres,

Este tipo de vandalismos e abusos dos administradores, estão a ser cada vez mais frequentes e fortes, isto porque estes administradores vândalos já sentiram o pulso à comunidade e a própria fundação e viram que estes são inoperantes perante tais abusos. Desde a pseudo-votação do I. Ozalid, as reversões e propostas despropositadas de eliminação do I. JSSX em que ninguém fez nada para impedir estes abusos e vandalismos, que o Gang JSSX se apoderou dos destinos da Wikipédia impondo o seu totalitarismo.


RIDICULO E PARCIAL / SEM PALAVRAS

another abuse

21h50min de 23 de Setembro de 2007 Nuno Tavares ( discussão | contribs) bloqueou " Incognitus (discussão | contribs)" (criação de conta desabilitada, envio de e-mail bloqueado). O bloqueio expira em infinito. (Comportamento abusivo/insultuoso: Então vai fazer bots. De preferência para CONSTRUIR)

Mais um abuso. ANOTHER ABUSE.

ANOTHER NEW USER BLOCKED INFINITELY

usuário Incognitus bloqueado em infitino só porque denunciou uma fraude.

Incognitus blocked infinitely because he exposes the fraud in wikipédia. The sysop disrespect the rules of wikipédia to to blockage.

ESPECIAL CONTRIBUTIONS IN MAIN DOMAIN http://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Especial:Contributions&limit=500&contribs=user&target=Incognitus&namespace=0

FRAUD - HE EXPOSES THE FRAUD http://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Wikipedia:Esplanada/geral&oldid=7597951


THE BULLYING - THE BLOCKED - THE FRAUD

This is a copy of a text wrote by other user.


[Dario de Judicibus - http://pt.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:P%C3%A1ginas_para_eliminar/Dario_de_Judicibus]

Sorry if I write in English, but it is very difficult for me to write in Portuguese unless I have to say simple things. And this is not the case. I assume you can read English but not Italian, so this is the reason I use this language.

I am really confused. I have been banned by you but I did nothing wrong. I really reacted to an unusually wrong behavior in Wikipedia. I never seen a voting like that. Why?

1.As a Dario de Judicibus' supporter translated his Italian biography in Portughese, someone proposed to cancel it. I can understand that. de Judicibus is a good writer but he is not Umberto Eco. But there are many other writers with less books than him in wikipedia, and he also wrote hundreds articles on magazines and newspaper, so he is not a VIP, but not either unknown. No problem anyway. The first votation ended 4 to 4.

2.But someone was not happy of that result, so delayed the expiration date, and called for the arm friends to vote to cancel the page. Non a nice behavior, but if cancellation is based on objective reasons, no problems again.

3.But those people said also wrong things, as for instance that biography was not true and books have not been published. But it is quite easy to verify that biography is correct and books have been published. 5 books are not few, especially in my country where the bookmarket is quite small. Nobody read Italian outside Italy.

4.But the voting ended so that the page should be kept. Someone was not happy again and voted after expiration date, and even if it was not correct, the votes have been considered valid.

It is quite evident that in this way a small group of people can do whatever they want. In my personal opinion a vote to cancel or keep should be based on

1. clear rules 2. respect of expiration date

For example, if you state that a writer has to be in wikipedia ONLY if

  • he/she wrote at least four book
  • he/she is a writer by at least 5 year
  • all books have been published (no self-publishing)

you have an omogeneous criterium to apply to everybody. Voting can be based on clear fact. If the expiration date is honored, voting is transparent and correct even when some people wish to attack someone for bad reasons, as discrimination. But without clear rules, and all links to rules I read here are not so clear, can be used by group of people to control the wikipedia.

Of course it is up to you to decide rules. If the rules says that Dario de Judicibus is not an artist so famous for your wikipedia, ok, no problem. But in this wikipedia there are several artists (included an incredible amount of pornostar) that are clearly less important than de Judicibus. Why? And other Italian writer biographies which are written very bad, and where only a couple of titles are mentioned. This makes non sense.

My work is mostly to FIGHT the concept that Internet is ONLY English. I write here in that language to be sure you understand my point of view, but I always tried to write in Portuguese to make an effort to respect your language, even if it is difficult for me. The problem is not English language, but that is the Trojan Horse to export ONLY English culture. We have to protect ALL cultures: that is why wikipedia is a great encyclopedia in so many languages, included minor ones.

I think that what happened is not correct. The original Italian biography was the result of the work of senior Italian editors that changed the first one which was not adapt to Wikipedia. There was a lot of discussion about, but now it is considered well done. So style is correct. Content is true: easy to verify. Individual is a good writer, and well know among fantasy readers, and IT readers (he wrote a famous series of articles on AmigaOS many years ago). The Portuguese traslation have the same content and style. It is not promotion or advertising, no more than any other biography of living person.

I will not write other articles in this wikipedia. I am disappointed. But not because of people behaviour: there are trolls in any community. But because no moderator tried to make the voting transparent and correct. I could just leave, but I wanted that you know and understand my point of view.

No offense is intended, We (Italians) are NOT vandals, but we get hurted if we are discriminated. please, understand


WIKIPÉDIA ENTRE A BOA-FÉ E O CAOS

Translate this page with Alta Vista from "es" into:

Deutsch | Ελληνικά | English| Español | Français | 日本語 | Korean | Nederlands | Português | Русский | 中文 |

In Spanish language:


Queixas sobre o comportamento abusivo e ditatorial dos administradores

site onde podem encontrar o artigo abaixo

Internet, como cualquier producto humano, es un reflejo de la sociedad de su tiempo. Uno de los proyectos que refleja de forma más cruda las contradicciones de nuestra época es Wikipedia.

Wikipedia es, a decir de sus fundadores, un "experimento social". El experimento consiste no tanto en preguntarse qué sucede si creamos una enciclopedia en la que cualquiera pueda escribir, como en preguntarnos qué sucede si todos los que escriben tienen el mismo poder. En concreto, se trata de no dar ventaja alguna a la autoridad académica. Para ello se establece un sustituto inventado al efecto que se llama "el Punto de Vista Neutral" (PVN)...

El PVN, en su formulación original, consiste en que todos los que editan discuten los temas hasta que llegan a un consenso. En caso de que no lleguen se hacen dos versiones: una mayoritaria y otra que se incluye bajo el epígrafe "Teorías alternativas". Nadie puede alegar que tiene un conocimiento mejor del tema, sino que este mayor conocimiento debe usarlo para convencer a los demás.

El entorno intelectual que rodea la idea es muy complejo, pero hunde sus raíces en el relativismo cultural que guía el pensamiento cultural en la actualidad. Este pensamiento dice, en voz alta, que la ciencia occidental es una opinión, pero ni la única, ni la mejor. Ésta es una de las consecuencias nefastas del siglo XX: terminar con el prestigio de los científicos, a los que se hace en cierta forma culpables de la retahíla de desgracias que han asolado el mundo durante esa centuria. Actualmente, los cientificos como institución están bajo el fuego de varios colectivos. En primer lugar, y aunque hubiera parecido imposible hace 30 años, las religiones extremistas están resurgiendo, y disparan con bala contra lo que consideran la principal fuente de ateísmo. Sus portavoces claman, en voz cada vez más alta, contra la idea de que la ciencia atea sea "la verdad" y han reclamado que se la considere como "una religión más", sin darle ventajas a ningún nivel o incluso condenándola como la más falsa. En esta línea podemos encontrar desde la carta reciente del presidente iraní a Bush -en la que le llama a recuperar la obediencia a Dios como principio rector de las sociedades- hasta la petición de "neutralidad" en las escuelas de EEUU -explicando el creacionismo como una alternativa a la "teoría" de la evolución. La explicación profunda de este hecho es que la incapacidad de las sociedades laicas para cohesionarse ha entregado en bandeja a las religiones a millones de personas huérfanas de certeza trascendente.

En segundo lugar, toda la serie de parapsicologías y pseudociencias que desde siempre han hostigado al academicismo, han encontrado en los modernos medios de comunicación un instrumento de penetración social enorme, lo que les ha permitido influenciar a grandes áreas de la sociedad. Especialmente virulento ha sido el ataque lanzado sobre la medicina por un amplio rango de creencias irracionales, tanto de nueva factura como de existencia milenaria. Cada vez es más dificil para un médico normal justificar los tratamientos, ya que la extrema no-linealidad del cuerpo humano, sumada a la despersonalización de la medicina masiva -tal como se practica en los grandes hospitales- ha creado un ambiente de feroz oposición a ellos en muchas personas, basada tanto en las ofensas como en los supuestos éxitos de las alternativas.

En tercer y último lugar, está la matriz ideológica de los fundadores de Wikipedia, que es un individualismo feroz de raíz anticomunista. Esta ideología, llamada objetivismo, niega cualquier inteligencia colectiva y rechaza la propia existencia del estado más allá de unas funciones mínimas. En los años 80 coalesció con la ideología monetarista que abominaba de los impuestos, para configurar un bloque ideológico muy fuerte que actualmente -si bien no en su expresión más virulenta- forma la mitad no-religiosa del pensamiento que sostiene al gobierno republicano de los USA. En una curiosa pirueta intelectual, se considera que la ciencia es un producto del estado a través de las universidades "reguladas" y que por tanto ésta es un enemigo más (o por lo menos un cómplice sospechoso del estatalismo).

El caldo en el que se cuece todo esto es el de la quiebra de la idea de progreso (producto también de una supuesta evidencia de que las cosas van cada vez peor) y de la duda sistemática sobre la capacidad del raciocinio humano para entender el mundo, inducida por la cacofonía que percibe el lego en las discusiones entre científicos. Hay que remontarse al siglo XVIII para encontrar un pesimismo tan grande tanto en la capacidad humana como en el destino de la humanidad. Así pués la Wikipedia no es un hongo solitario, sino una manifestación de algo mucho más amplio y extendido. Pretende probar la viabilidad de unas ideas que en último término se consideran alternativas no sólo al modelo del capitalismo social de posguerra, sino directamente al paradigma de "cómo saber que algo es verdad", que desde la Ilustración había ido haciéndose cada vez más hegemónico. Se trata pues de un experimento al que en absoluto le falta ambición. En este contexto, el PVN se alza como una especie de contrato entre personas libres y soberanas que por su cuenta y riesgo deciden qué está bien y qué está mal, sin someterse a ninguna autoridad y mucho menos a la de los científicos a sueldo del estado.

No quiero ocultar que discrepo completamente de todas estas ideas. Creo que el pensamiento científico puede explicar por qué existen las religiones y por qué cada una es como es, por lo que se sitúa en un plano epistemológico superior. Creo que si bien el estado no puede ser más grande que su tamaño ideal, cualquier intento de considerarlo un particular o un grupo de particulares termina en una hecatombe social. Y considero que lo que el siglo XX demuestra no es que las ideologías progresistas son malas, sino que el fanatismo y el atavismo son la autopista a la opresión y al asesinato de masas, sea cual sea el ropaje con que se vistan. Lo digo porque mi análisis de lo que pasa en Wikipedia está guiado por estos prejuicios y para ser riguroso no puedo por menos que explicitarlos.

Para mí, lo que pasa en la Wikipedia es que al haber eliminado la autoridad académica no existe forma de argumentar nada sólidamente. Si alguien dice que los ovnis existen y los gobiernos mundiales los ocultan, no hay forma de hacer que desista, porque se trata de razonar desde cero. Si todos los usuarios fueran expertos epistemólogos y/o tuvieran una honestidad intelectual a toda prueba, sería teóricamente posible demostrarle al que afirma tal cosa que está en un error. Como esto dista mucho de ser el caso, el usuario que cree en ovnis puede argumentar "ad nauseam" sin dejarse convencer nunca. Y así con todos y cada uno de los aspectos del saber humano. Lo mismo reza para qué hay que incluir y qué no. Si alguien quiere que el grupo de música de su primo salga en Wikipedia lo pone, y después hay que hacer una votación para borrarlo, justificando los motivos.

Con estas premisas Wikipedia no habría durado ni una semana. Afortunadamente, Wikipedia no se ha fundado en el vacío sino que sus usuarios son personas normales y en una proporción muy grande son licenciados, doctores o estudiantes. Por ello, la idea de que cualquier disparate aparezca como una verdad incuestionable en una enciclopedia, les repugna y han creado espontáneamente unos mecanismos que impiden que la utopía del "la opinión de todos vale lo mismo" se realice.

En Wikipedia existen los bibliotecarios, que tienen poderes de los que carecen los usuarios recién llegados. Entre los bibliotecarios aún es mayor la proporción de personas con vida académica, por lo que usan su autoridad para mantener un orden elemental y expulsar a la gente que no respeta las normas. Sin embargo, estos bibliotecarios van más allá, porque tienen en su cabeza unos ciertos valores sobre lo que es y "no es" una enciclopedia. Por ello, favorecen que el punto de vista "académico" esté privilegiado y que las cosas que serían consideradas disparates en una universidad tengan una existencia difícil y azarosa.

Un creyente en los ovnis verá como al principio se discute con simpatía con él, aunque sin dejarle poner sus ideas como verdad. Si insiste, verá como la situación se crispa, y si aún así continúa, es probable que acabe "bloqueado" (baneado un tiempo).

El problema es los bibliotecarios hacen esto sin estar respaldados por la filosofía de Wikipedia, y los usuarios con ideas peregrinas suelen formar grupos de presión que hostigan durante semanas al que ha osado enfrentarse a ellos. Alegando PVN pueden tener en jaque a todo el mundo, porque no hay forma de decirles "no digas más chorradas" sin violentarles, ya que si es su opinión pasa a ser sagrado.

En este sentido hay que convenir que el pensamiento científico soporta bien la prueba. Al ser un grupo coherente de conocimientos y ser compartido por la mayoría de usuarios, sobrevive más fácilmente que las religiones y paraciencias, fragmentadas y enemistadas entre sí. Además las paraciencias y religiones carecen de opinión sobre muchos temas (p.e. la constante de Hubble, el calor específico del plomo o el metabolismo de la mitocondria), por lo que no pueden ofrecer una alternativa bien estructurada, sino más bien una guerrilla que hostiga pero no tiene capacidad para plantear una alternativa estratégica. Lo que les salva es que el PVN obliga a un desgaste tal a los partidarios de la ciencia que siempre hay en algún punto un frente abierto. De hecho, los bibliotecarios buscan, siempre que pueden, llegar a un trato y que junto al artículo que dice "la verdad" conviva un pequeño apartado de disparates con el título "Otras teorías".

Existen sin embargo apartados en los que la Wikipedia no puede sobreponerse a sus propias normas, por más que algunos bibliotecarios se batan el cobre heroicamente. Recientemente, los usuarios han logrado ganar una votación para que el ratón de ordenador se llame "mouse" (pronunciado "maus"), con el argumento de que "se usa más". Paladines de la lengua han intentado evitar esta manifestación del Spanglish, pero sólo para ser objeto de mofa y befa, ya que sus invocaciones a la Real Academia de la Lengua o al Diccionario Panhispánico de Dudas no pueden sobrevivir al PVN, puesto que sólo son "otras opiniones", con el mismo valor que las de un adolescente de Miami.

En aquellos temas en los que la gente de la calle no tiene opinión o su opinión coincide con la académica, la Wikipedia funciona más que razonablemente bien. En aquellos temas en los que existen grandes grupos con ideas "equivocadas" (las comillas son una concesión al PVN) no hay más remedio que darles cabida. Y en aquellos temas en que la mayoría en presencia está total y radicalmente "equivocada", los defensores de la ortodoxia son arrasados en medio de burlas. Mención aparte merece el ambiente social que estas situaciones provocan. Los bibliotecarios para poder trabajar deben adoptar un carácter fuerte y expeditivo. El contacto continuo con trolls, chiflados y vándalos los estresa extraordinariamente, máxime cuando a veces algún otro bibliotecario da soporte a estos personajes si sus ideas son similares y dificulta el baneado fulminante. Además las filias y fobias, junto con las dinámicas personales, contaminan todas las discusiones porque si "tú votaste que no ayer, hoy yo te devuelvo la pelota" (sin decirlo). Como subproducto de esta tensión, los usuarios nuevos son tratados a patadas a la mínima sospecha de que no van a ser obedientes. Normalmente, los bibliotecarios se cubren entre sí para poder sobrevivir en un ambiente tan hostil ya que en cualquier momento uno de ellos puede estar bajo el fuego de una secta, un adolescente ofendido o un grupo de presión de cualquier tipo que comienza a vandalizar y llenar los foros de quejas contra la dictadura (recordemos la aversión de los adolescentes contra la autoridad). Cuando, por el motivo que sea, varios bibliotecarios colisionan entre sí, se produce una situación muy desagradable en la que no hay una salida clara. Las prolijas normas son un conjunto de vaguedades que pueden ser interpretadas por cada uno como quiera. La solución suele ser una votación, aunque normalmente el poco rigor de los planteamientos y los ánimos exaltados causan una tormenta aún mayor.

La realidad, tal como dice el único apartado de las normas que tiene sentido universal, es que sin mucha buena fe por parte de todo el mundo, el invento se derrumba. Es la paradoja típica del que no tira papeles al suelo: si sólo lo hace él no sirve de nada, pero si no lo hace ni él es aún peor. Todo ello hace que el paisaje de la Wikipedia se asemeje al de una ciudad en la que cualquiera pudiera construir. Los edificios altos serían normales, porque la gente que sabe construirlos tiene una cierta unidad de ideas. Los edificios pequeños serían un conjunto de chabolas estrafalarias, porque cualquiera podría levantarlos a su capricho. Y por todos sitios, grupos de energúmenos irían causando destrucción, mientras claman que les están hostigando los que intentan impedirlo. En este sentido la conclusiones del experimento son claras. En primer lugar, el pensamiento científico tiene algo que intrínsecamente le hace sobrevivir incluso sin tener el beneficio de la autoridad. En segundo lugar, a la mayoría de la gente le importa un pepino la ciencia y prefiere aportar sobre Star Trek, Madonna o el futbol. En tercer lugar, la gente "constructiva" tiende a agruparse y ayudarse unos a otros, mientras los nihilistas suelen ir más por libre. En cuarto lugar habría que poner todo un tratado de sociología y psicología: que los líderes suelen ser de carácter odioso pero necesarios, de forma que la gente los quiere y los odia a la vez, que no se puede vivir sin el cariño de los demás, que el trabajo rutinario y sostenido puede siempre con las explosiones de genio y las grandes ideas, que a la masa le gusta linchar y abuchear sólo por diversión, pero a veces también aplaude la virtud con el mismo entusiasmo, que cada uno considera que sus ideas e inquietudes son el centro del Universo, etc...y todas esas cosas que son así desde el tiempo de los monos.

Añadiría por mi cuentra una conclusión que ya tenía antes de ser usuario de Wikipedia: que la autoridad concebida como garantía de la unidad de objetivos no puede ser sustituida por el democratismo extremo, porque lo que se obtiene es un estado biestable que oscila entre el caos y la dictadura.

Y por último daré un consejo a los que quieran colaborar con Wikipedia. El consejo es evitar los temas polémicos o de actualidad, donde sólo van a encontrar frustraciones, viendo como cualquiera les discute y como continuamente caen en disputas interminables. Mejor hacer artículos sobre algo en lo que la gente de la calle no tenga opinión y donde los que opinarán serán gente informada. Eso es mucho más satisfactorio que intentar convencer a alguien de que el 11-M no fue obra de los extraterrestres o de que la telepatía no está a punto de demostrarse como el sexto sentido. Dedíquense al límite de Chandresakar o a la sintaxis del idioma Klingon y verán como su experiencia es mucho más satisfactoria.

Comportamento ignorante e destrutivo da Wikipédia

Administradores da Wikipédia Lusófona fizeram pacto de vandalismo.

Como não sabem argumentar, falam do tempo, a única coisa que para eles é fácil de constactar, já que esta à vista.

O resto, por falta de intelecto, não discutem, apesar da importância vital para o projecto da Wikipédia.

Para eles uma citação:

Se a única ferramenta que tens é um martelo, tendes a ver todos os problemas como um prego. Abraham Maslow

Os factos não deixam de existir apenas porque são ignorados. Aldous Huxley

A I. Belanidia no seu melhor discurso de sempre. Bom, sempre é melhor falarem do tempo do que passarem a vida a dizer asneiras.

P.S. Pelo menos o I. JSSX parece que se foi embora por uns tempos e deixou de vandalizar os artigos. Passou a fase inicial da ressaca de ex-administrador. Ainda bem.

Estupidez - More bullying

Este artigo foi proposto pelo I. JSSX para apagar. No entanto a comunidade pretende manter.

O artigo "pessoa estúpida" foi proposto DUAS VEZES para apagar e a comunidade decidiu mantê-lo por fusão com o artigo Estupidez, portanto aceitou a importância integral do artigo "pessoa estúpida".

No entanto, como o artigo foi editado pelo RIGHTSIDECLUB e por mim posteriormente, o I. JSSX pretende apagar essa edição da “pessoa estúpida”, curiosamente presente em outras Wikis e evidentemente a parte mais verificável do próprio artigo "Estupidez".

O I. JSSX e o I. Manuel Anastácio declaram que o artigo deve ser apagado, única e exclusivamente porque foi editado pelo Rightsideclub. Sendo que este ultimo afirma convictamente que: "É claro que se este artigo é de quem nós sabemos, há a forte necessidade de o limparmos daqui". http://pt.wikipedia.org/wiki/Discuss%C3%A3o:Estupidez PROVA

Trata-se de uma descarada perseguição ao editor em causa, o que é tido como vandalismo e intimidação de editores, é um assunto muito serio e grave e tem de ser tomadas medidas contra estes usuários, aplicando um bloqueio expressivo.

Falei com o Rightsideclub, que brevemente será desbloqueado, que pretende pedir uma mediação para o artigo, a reversão de todas as paginas que editou ou eu editei, sanção de insultos e exoneração de alguns administradores. Certo que ele o irá fazer com toda a diplomacia e dentro das regras, espero que os administradores tenha a capacidade de votar imparcialmente.

Rui Resende


Ilustres,


Só quero convocar a atenção de todos os Ilustres, para o que tenho vindo a dizer ao longo deste tempo todo:


O facto de admitirem abusos (desprezo pelas regras) por parte dos administradores, vai abrir precedentes para problemas insupríveis na gestão da Wikipédia e insanáveis desentendimentos entre usuários e administradores .


Já todos os administradores se aperceberam que podem usar e abusar do bloqueio, pois ninguém os irá punir ou tão pouco admoestar. Ou seja, não há consequências e nem efeito para o desrespeito das regras.


Ora, isso vai levar a que cada vez mais administradores exorbitem do poder de bloquear, pois não tem que recear nenhuma sanção face ao nepotismo e inoperacionalidade dos restantes colegas. Por outro lado, esse abuso de poder e injustiça é um acicato e estimulo para que os novatos se tornem verdadeiros vândalos quando "violentados".


O facto do I. JSSX, o I. Ozalid, o I. André Koenhe e o I. Nuno Tavares terem bloqueado arbitrariamente e sem respeitar as regras vários usuários só porque estes comungavam de uma opinião contraria à deles (delito de opinião???), permite que se assista a tristes perseguições e ameaças como a que reproduzo abaixo deixada pelo I. Nuno Tavares na página do I. Incognitus.


O I. Nuno Tavares ameaça bloquear simplesmente porque lhe apetece bloquear. Mas, mais grave, é que ele ameaça bloquear e insinua que ninguém o vai desbloquear mesmo que tendo ele cometido uma injustiça. Tal manifesta e declara publicamente um nepotismo impróprio de qualquer sistema social e colaborativo, traduzindo numa atitude "bully" aqueles que tem a coragem de enfrentar um regime impositivo, arrogante, despótico, opressivo, totalitário, dominador e ditatorial . Tal e qual a repressão militar às manifestações pacificas dos monges da Birmânia, que apenas procuram a paz e democracia no seu pais. A wikipédia, na verdade, mais parece uma Junta Militar igual à da Birmânia de que um projecto livre e cheio de boas intenções.


Pensem nisso.


Agora apreciem o abuso, a arrogância e o nepotismo do I. Nuno Tavares, para além da clara falta de educação. É lamentável que esta Ilustre personagem represente a classe dos administradores. É lamentável que outros administradores aceitem conotar-se com estas atitudes. Estas atitudes não dignificam ninguém, muito menos a própria Wikipédia.


Não se esqueçam que apesar de serem apenas meia centena de usuários activos nas discussões, há milhões e milhões que acedem a Wikipédia e eventualmente lêem estes atentados ao civismo e democracia.

MR JSSX AND MR NUNO TAVARES - BULLYING AND OFFENCE TO OTHER USER (novice)

Ilustres,

Só quero convocar a atenção de todos os Ilustres, para o que tenho vindo a dizer ao longo deste tempo todo:

O facto de admitirem abusos (desprezo pelas regras) por parte dos administradores, vai abrir precedentes para problemas insupríveis na gestão da Wikipédia e insanáveis desentendimentos entre usuários e administradores .

Já todos os administradores se aperceberam que podem usar e abusar do bloqueio, pois ninguém os irá punir ou tão pouco admoestar. Ou seja, não há consequências e nem efeito para o desrespeito das regras.

Ora, isso vai levar a que cada vez mais administradores exorbitem do poder de bloquear, pois não tem que recear nenhuma sanção face ao nepotismo e inoperacionalidade dos restantes colegas. Por outro lado, esse abuso de poder e injustiça é um acicato e estimulo para que os novatos se tornem verdadeiros vândalos quando "violentados".

O facto do I. JSSX, o I. Ozalid, o I. André Koenhe e o I. Nuno Tavares terem bloqueado arbitrariamente e sem respeitar as regras vários usuários só porque estes comungavam de uma opinião contraria à deles (delito de opinião???), permite que se assista a tristes perseguições e ameaças como a que reproduzo abaixo deixada pelo I. Nuno Tavares na página do I. Incognitus.

O I. Nuno Tavares ameaça bloquear simplesmente porque lhe apetece bloquear. Mas, mais grave, é que ele ameaça bloquear e insinua que ninguém o vai desbloquear mesmo que tendo ele cometido uma injustiça. Tal manifesta e declara publicamente um nepotismo impróprio de qualquer sistema social e colaborativo, traduzindo numa atitude "bully" aqueles que tem a coragem de enfrentar um regime impositivo, arrogante, despótico, opressivo, totalitário, dominador e ditatorial . Tal e qual a repressão militar às manifestações pacificas dos monges da Birmânia, que apenas procuram a paz e democracia no seu pais. A wikipédia, na verdade, mais parece uma Junta Militar igual à da Birmânia de que um projecto livre e cheio de boas intenções.

Pensem nisso.

Agora apreciem o abuso, a arrogância e o nepotismo do I. Nuno Tavares, para além da clara falta de educação. É lamentável que esta Ilustre personagem represente a classe dos administradores. É lamentável que outros administradores aceitem conotar-se com estas atitudes. Estas atitudes não dignificam ninguém, muito menos a própria Wikipédia.

Não se esqueçam que apesar de serem apenas meia centena de usuários activos nas discussões, há milhões e milhões que acedem a Wikipédia e eventualmente lêem estes atentados ao civismo e democracia.


In Offence to Mr Incognitus

Ó velhadas, o LOLÃO era para o OS2Warp :)))) Aliás, nem podia ser para ti, eu ainda estou naquela idade de respeitar as pessoas que não conheço. Tu já deves ter passado essa fase LOL Mas olha, se LOLÕES me tiram anos de idade, então toma lá: LOLÃO LOLÃO LOLÃO LOLÃO LOLÃO LOLÃO LOLÃO .... e daqui nada mudas-me a fralda.... -- Nuno Tavares ✉ 22h49min de 26 de Setembro de 2007 (UTC)

Como no meio onde [con]vivo, dirigir-me a pessoas que não conheço como «miúdo, tenho idade para ser teu pai» não constitui nenhum argumento lógico daqueles teus tão lógicos, e que só serve para desacreditar o interlocutor com base na idade [sabias que já voto??? :], tens até amanhã para provar que tens « idade para ser [m]eu pai». Caso não consigas, vou considerar isso como um insulto gratuito [da última vez que me confessei, não era nem bandido nem mentiroso, mas já foi há tantos anos], e bloqueio-te, enquanto posso e alguém não te desbloqueia. Parece-te bem? -- Nuno Tavares ✉ 23h22min de 26 de Setembro de 2007 (UTC)

Se amanhã ficar preso no infantário, e chegar atrasado, não te preocupes. Eu vejo no dia seguinte. -- Nuno Tavares ✉ 23h23min de 26 de Setembro de 2007 (UTC)

Meu caro, a tua especulação não me interessa para nada. Não sei [nem ninguém sabe] onde foste buscar a ideia de que eu estou na universidade. Como te disse, já tens menos de 24h. Disseste «Portanto aquelas alterações que fizeste num comentário meu eram descabidas » -- ora aí tens mais uma coisa para provar, já que não é meu costume alterar comentários de ninguém. Também disseste: «tu NEM sequer vês a equivalência das situações» -- compreendo muito melhor que o que tu pensas. Mas aqui conquista-se respeito, e tu a única coisa que conquistaste foi o teu lugar ao Sol (ou à SOMBRA, amanhã LOGO VEJO), e daí talvez NINGUÉM FAZER NADA. Mais do que isso, a minha idade não é argumento para nada, que eu saiba.. E se tiver que começar por ti, no que toca ao restabelecimento do sossego nesta Wikipédia, só posso dar-te os parabéns por inaugurares o marcador. Já agora, bem-vindo de volta. -- Nuno Tavares ✉ 10h11min de 27 de Setembro de 2007 (UTC)

É de muito mau tom:~

1) Fazer ameaças com base em coisas que se sabe serem verdade (universidade, alteração de comentários);

2) Escrever como se as outras pessoas não soubessem a verdade (universidade, alteração de comentários);

3) Escrever coisas que se sabe não serem verdade (especulações, ninguém sabe, não é meu costume).

Incognitus 10h47min de 27 de Setembro de 2007 (UTC)


Meu caro Incognitus. Em relação à minha suposta edição sobre um comentário seu, claro que foi mais um disparate seu. Eu editei a sua página de usuário que, embora não sendo boa política, não deixa de ser uma edição perfeitamente WIKI.

Com relação à minha participação no curso da ESTV, em primeiro lugar:

Não sei [nem me interessa] porque é que diz que eu escondi habilmente. Saiba, porém, que eu não só sempre soube que estamos numa Wiki onde tudo fica guardado, como também sei que qualquer pessoa tem acesso ao histórico da minha página de discussão, como também sei que dizer que eu escondi alguma coisa, quando a publiquei, é um perfeito disparate da sua parte que, de resto, já estamos a ficar habituados. Saiba também que se eu quisesse esconder alguma coisa, podia ter solicitado a remoção dessas edições, que ainda assim estaria no meu direito. Por último, surpreende-me que, nessa sua omnissapiência, não tenha SEQUER contemplado a hipótese de eu ter removido esse conteúdo por ter deixado de ser verdade. Como lhe disse, mais um habitual disparate da sua parte.

Não só, mas também, esse excerto não faz qualquer referência à minha idade, nem à sua, pelo que batatas. Saiba que tive um colega de universidade de 40 anos, o que me deixou a pensar qual será a idade-limite para candidaturas ao ensino superior. Continuo à espera da sua prova. E depois daquela do miúdo, ainda me vem VOCÊ falar de má fé :) Até logo. -- Nuno Tavares ✉ 15h52min de 27 de Setembro de 2007 (UTC)

Já te disse que a tua especulação não nos interessa para nada. Andaste a desmascarar bandidos e ladrões com provas como essas? Pfeww, que anedota. -- Nuno Tavares ✉ 16h07min de 27 de Setembro de 2007 (UTC) - Negrito e maiúsculas minhas.

Obtido em "http://pt.wikipedia.org/wiki/Usu%C3%A1rio_Discuss%C3%A3o:Incognitus "


ANOTHER USER BLOCKED BY OZALID - MACHOCARIOCA IS A "ANCIENT" USER OF WIKIPEDIA WITH A LOT OF GOOD CONTRIBUTIONS

JSSX, NUNO TAVARES AND OZALID are the Blockage mans. Always the same old friends.

Mr. Machocarioca was blocked because he disagrees from the opinion and acts of some administrators. He shows evidences about my unfair blockage. So he was blocked know in relation.

He disagrees with the effectiveness of some dictatorial methods of these administrators. For fear of to be unmasked, these administrators blocked him.

Some notes:

1- I believe it normally inappropriate to use sysop tools when engaged in a content dispute;

2- In PT Wikipédia there isn't room for legitimate disagreement with some aspects of how the administrators user their power - if you disagree, you are blocked and bullying;

3- The stated reason to blocked Mr. Machocarioca was somewhat specious because he only disagrees from some behaviour of some administrators. Was an opinion. He was courteous.

The problem of the PT wikipédia is the administrators to trail one's coat-talls. They want catch a "unicorn". ;-)

USER'S CONTRIBUTIONS IN MAIN DOMAIN

The two specious reason to blockage Mr. Machocaricoca: If you translate the posts you will see the message is polite, cortueous, important, appropriate and pertinent. PLEASE TRANSLATE

ONE


TWO

RUI RESENDE, MIGUEL MATOS, FML, INCOGNITUS, MACHOCARIOCA

These users was blocked by Ozalid and Nuno Tavares by order of JSSX and unblocked by other sysops. And, in some cases, blocked again withou reason.

Is this a real wikipédia? I guess not.

They NEVER vandalize any page. NERVER.

They NEVER show lack of respect for anyone. They only take the view of a democratic wikipedia without sysop's abuses.

NOTE: A other sysop revert the blockage made by Ozalid to Machocarioca. But after Ozalid blocked again Machocarioca. And once again a other sysop (not the first) revert a blocked one more time. The Ozalid was in a voting to lose his sysop statute.

Ozalid was the guy who blocked me. This request was open against him.


OS2WARP IS A PORTUGUESE SYSOP USING A SOCK PUPPET WITH THE JIMBO'S WALLES NICKNAME TO FORCE A POV

But onlye the sock puppet account was blocked. The main account continue. The portuguese sysop hide this case from the community because OS2Warp is sysop too and FrendXavier's friend.

in wikipediaqueixas

OS2Warp foi exonerado há aproximadamente 4 meses do cargo de administrador pela comunidade.


Recentemente fez uma auto-proposta de reeleição a administrador prometendo ter um comportamento justo, imparcial, correcto e que dignificasse o estatuto. Muitas foram as vozes levantadas contra ele, devido a sua atitude destrutiva, totalitária e abusiva quer enquanto administrador, quer como usuário.


No entanto, o grupo do JSSX que sempre apoio-o o OS2Warp, fez pressão sobre os demais eleitores para conseguirem colocar no poder um dos seus companheiros totalitários. Conseguiram, OS2Warp foi há pouco mais de uma semana tornado administrador.


Pouco depois registou-se com outro nome de usuário. Para o efeito utilizou o nome de Jimbo Walles, fundador da wikipédia abusivamente para ser um seu sock puppet.


Na posse desta conta sock puppet, fez distúrbios e forçou Pontos de Vista em discussões que era interessado.


Este é já o segundo sock puppet do grupo do JSSX encontrado está semana.


Para além disso, este sock puppet fez distúrbios no commons prestando informações falsas para que fossem apagadas imagens do artigo Estupidez, o qual o JSSX tentou apagar.


De salientar que esse mesmo artigo foi proposto para eliminar (felizmente sem efeito já que a votação foi conclusiva para manter) por outro SockPuppet recentemente bloqueado e também do grupo do JSSX.


Mas o mais caricato e grave, é que o OS2Warp é administrador e não foi bloqueado. É incrível esta dualidade de critérios e desrespeito pelas regras.


Tão pouco isso foi exposto na esplanada onde estes casos são normalmente denunciados. A gravidade é aqui aumentada, devido ao facto de o OS2Warp ser administrador, ter um historio problemático e ter usado o nome do Jimbo Walles como sock puppet.



O mais engraçado é que o sockpuppet do OS2Warp (Jimmy Wales) foi bloqueado impersonalização. Isto para poderem desculpar o OS2Warp de violar as regras a boa maneira da Wikipédia.