策略/維基媒體運動/2018-20/概况

From Meta, a Wikimedia project coordination wiki
This page is a translated version of the page Strategy/Wikimedia movement/2018-20/Overview and the translation is 39% complete.
Strategy Space at Wikimania 2017 in Montreal.

维基媒体 2030 战略流程旨在应对各种复杂的挑战,并抓住当前和未来的维基媒体运动机遇。这是维基媒体基金会发起的一个流程,在全球范围内寻求广泛的自治體社区参与。

策略方向

Working Groups meeting at the Movement Strategy Space in Wikimania 2018, Cape Town.
Main article: 2017 Strategy

维基媒体 2030 流程的第一部分提出了一个问题:未来 15 年我们想要共同构建或实现什么?在参与性流程中,我们定义了战略方向到 2030 年,维基媒体将成为自由知识生态系统的重要基础设施,任何与我们有着共同愿景的人士都可以加入我们。该战略方向定会让我们重新思考我们是谁,以及我们作为一项全球运动,应该扮演怎样的角色。它将引导我们彻底探究我们当前的运动状态,这种探究的形式应该是多种多样的,探究的范围通常应能自然地扩展,开展探究的主体应该是一个国际性组织,其组成成员应包括个人志愿者、贡献者、开发人员和/或组织者社区、成长型和新兴的区域和主题协作伙伴,以及不同规模的运动组织(例如,小型用户群、大型分会、维基媒体基金会)。

Recommendations

Clustering the Strategy recommendations in Berlin (December 2019).
Main article: Strategy Recommendations

运动战略的第二阶段是要确定运动需要如何更新其计划和结构,以便我们能够最终实现战略方向中规定的目标。工作组核心团队时间表)的领导下,通过探索性、适应性和参与性的过程,确定了结构层面所需的变化。这一阶段的成果是指导运动的未来变革的一套建议原则

Transition

Main article: Strategy Transition

Currently, we're in the Transition phase. In order to make the transition from the publication of the recommendations to their implementation in a collaborative, open, and transparent way, we need a plan. For this purpose, a Design Group has been formed through a call for participation. The Design Group will be creating the plan for Transition in an open process in consultation with the community.

Implementation

2030 is still further ahead!

下一阶段的工作将侧重于实施所建议的变革。届时会有进行试验和建立雏形的空间,同时,每个步骤都会经过监控和仔细评估。通过这种方法,运动自身将能够修改和迭代步骤及建议(如有)。这些步骤将不再按顺序实施,而是可以并行实施。某些主题较为简单,所需时间可能较短,而某些主题则可能更复杂或取决于其他建议实施的结果,所需时间可能会较长。