Wikinews/yue

From Meta, a Wikimedia project coordination wiki
維基新聞嘅標誌
令一個維基新聞嘅標誌
初步嘅logo,您可以去依度提交您對logo嘅建議

維基新聞Wikinews)係一個由維基媒體基金會營運嘅維基計畫,目標係以中立嘅觀點合作報導同綜合各領域內發生嘅新聞時事。呢個提案會描述計畫嘅目標同五項基本要求。呢個計畫一搞掂就會畀其他語言開始搞。具體點樣搞掂呢個計畫嘅五項要求將交畀各語言版本單獨決定。

為咗未來未來唔同語言社群制訂這些具體政策,我哋試緊喺Meta度制訂出一套政策草案,畀未來唔同社群參考。呢啲具體嘅計劃措施放咗喺Wikinews/Thinktank

元維基社群已經喺2004年10月投票決定根據呢個提案所規劃出嘅五項基本要求嚟開設維基新聞計畫,第一個維基新聞計劃開展嘅項目係英文維基新聞。

使命[edit]

2001年1月15日,有一班人開始咗一項大膽嘅實驗:佢哋令全世界參與,用多種語言創造一部百科全書,永遠免費提供畀全世界嘅人。令呢個夢想成為現實嘅唔只係技術嘅創新,仲係因為有咗一個敬業嘅社群熱情參與寫作同制訂各項規範。佢哋係通過公開、漸進嘅進程實現依一個結果嘅,因為佢地擁有一個達成共識嘅信念、一個改進人類現狀嘅希望,以及一份對人類精神嘅愛。

維基新聞背後嘅夢想同樣大膽。我哋希望創造一個自由嘅新聞來源,歡迎每一個人參與報導各種新聞事件,或大或小,或係親身經歷,或係綜合其他嘅新聞來源。維基新聞創建嘅目標是建立一啲新嘅嘢,而唔係破壞舊有嘅嘢。佢係建立係噉樣嘅一個信念之上,即係我哋可以一齊開創一個能夠豐富媒體版圖嘅獨特嘅新聞來源管道。

即使我哋啱啱開始嗰時只擁有較少嘅原創報導,維基新聞仍然係有價值嘅,因為佢將喺各種唔同管道萃取精華,提供免費、中立同綜合嘅新聞報導。即使啱啱開始時它提供嘅新聞報導可能唔全面,維基新聞仍然係有價值嘅,因為我哋已經可以喺合作嘅維基模式入面獲益。佢可以日日成長為越來越有用嘅工具。

維基新聞唔但只希望能夠成為一個有價值嘅計畫,佢仲希望成為好似美聯社、路透社之類新聞機構以外嘅一個選擇;也即係话,佢將免費向獨立嘅媒體機構提供高品質嘅新聞報導,為佢哋嘅新聞增色。多謝copyleft,依家任何人都可以喺我哋工作嘅基礎上建立一個免費嘅新聞來源,即使呢個新聞管道是非中立嘅。雖然啱啱開始時我哋所能提供嘅報導將唔會很多,佢哋卻都將係免費用得嘅,並且唔使登入就可瀏覽。

雖然我哋面臨住好多新嘅挑戰,維基新聞將秉持個啲令維基百科同其他Wikimedia計畫咁成功嘅核心原則:中立、自由以及一個開放嘅決策機制。

我哋希望能夠推廣“公民記者”(citizen journalist)嘅理念,因為我哋相信所有人都能參與描繪喺我哋呢個世界上所發生嘅每一件事。依家就是建立一個民有、民享嘅自由新聞來源嘅時候。我哋邀請您加入到我哋嘅行列,參與呢項可能永遠改變世界嘅計畫。

國際化[edit]

維基媒體基金會的高度國際化是我們最重要的優勢,而維基新聞自創建一始就會利用這一優勢。我們的第一個要求就是維基新聞自創立一始就應像維基百科一樣,給每一個語言版本設立獨立的功能變數名稱,像:

  • de.wikinews.org
  • en.wikinews.org
  • fr.wikinews.org

等等。一個維基新聞的語言版本將在滿足以下兩個條件的情況下開始:a)該語言已經被維基媒體基金會承認為正式的語言;b)至少有1人表示有興趣參與該語言版本的維基新聞。但是在一個維基新聞語言版本正式被承認為維基媒體基金會的計畫,以及正式任命一個管理員之前,必須至少有5名參與者。這樣做是為了防止任何個人可能成為某一語言版本的維基新聞的“開明獨裁者”。


新聞發佈步驟[edit]

新聞報導係一個歷史文件,因而新聞條目唔可以好似依家嘅百科全書咁話改就改,尤其係當新聞事件結束之後。同時,新聞可以有好深嘅政治影響力,嚴重到可以搞出暴力流血事件或者人道主義災難。所以,當一條新聞放出街嗰陣,所有嘅內容都要經過嚴格嘅推敲,並要力求客觀公正。任何人都可以任意引用同散發維基新聞正式發佈嘅新聞條目。因此,我哋嘅第二個要求係每一條新聞喺正式發佈前都要至少通過下列四個步驟:

  1. 初始寫作:自願參與者編寫新聞文字,提供相關媒體好似照片等;
  2. 審查:確保嗰則新聞喺準確性,中立性,版權,合法性同全面性等方面冇問題;
  3. 發佈:新聞正式發佈,在相關頁面提供鏈結;
  4. 存檔:新聞會永久封存,以供引用。存檔後新聞主體內容就唔可以被更改。所有更新,注釋,勘誤等都只能用附加嘅形式。

原創報導[edit]

我們的目標不僅係綜合概括其他新聞來源,而係原創嘅新聞報導。因此,我們嘅第三個要求係新聞嘅原創性,即維基新聞至少要有兩類報導:

  • 引用其他新聞來源嘅概括性報導;
  • 維基新聞記者嘅原創報導。

在原創性嘅前提下,我們要求維基新聞遵循以下關鍵原則:所有新聞報導必須列明所有消息嘅來源,除非某些來源需要匿名保護。

準確性和合法性[edit]

原創報導令維基基金會所提供嘅內容範圍大大增加咗,但基金會最終都可能要為呢啲內容負法律責任。所以我們嘅第四個要求係要有有效嘅程式確保原創報導嘅準確性同係所發佈嘅國家裡邊嘅合法性(同時都可能要顧及呢條新聞有主要讀者嘅其他國家,但具體應由每個新聞項目同基金會獨立討論)。我們唔能夠依賴好似維基百科噉樣嘅漸近完善過程來處理新聞,因為新聞有時效性。新聞發佈時就要確保準確性同合法性。

注意這裡我們並不指明具體該如何確保準確性和合法性。具體措施要由各個維基新聞專案自行制定。

中立性[edit]

維基新聞應該好似維基百科咁樣行中立原則。所有嘅觀點同信念都應指明佢嘅支持者,所有關於事實嘅宣稱都要有來源。維基新聞唔可以搞政治鼓動,好似,維基新聞唔會支持某一黨派候選人。喺審查階段,如果文章嘅中立性無法保證,咁樣呢條新聞就唔應該出街。