Grants:Programs/Wikimedia Community Fund/Rapid Fund/Promoción, difusión y organización de grupois de editores en dos universidades públicas del Perú (ID: 21918306)/Final Report

From Meta, a Wikimedia project coordination wiki
Rapid Fund Final Report

Report Status: Accepted

Due date: 2022-12-30T00:00:00Z

Funding program: Rapid Fund, Wikimedia Community Fund

Report type: Final

Application

This is an automatically generated Meta-Wiki page. The page was copied from Fluxx, the grantmaking web service of Wikimedia Foundation where the user has submitted their midpoint report. Please do not make any changes to this page because all changes will be removed after the next update. Use the discussion page for your feedback. The page was created by CR-FluxxBot.

General information[edit]

  • Title of Proposal: Promoción, difusión y organización de grupois de editores en dos universidades públicas del Perú
  • Username of Applicant: Txolo
  • Name of Organization: N/A
  • Amount awarded: 4867
  • Amount spent: 4840 USD, 18487.5 PEN

Part 1 Understanding your work[edit]

1. Briefly describe how your proposed activities and strategies were implemented

Las actividades del proyecto se organizaron en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Universidad Nacional Intercultural de la Amazonía de manera integrada en dos cursos de pregrado y también con estudiantes de la Universidad Nacional San Antonio abad del Cusco y el colectivo Desafío Andes, al mismo tiempo articuló a la Comunidad Shipibo Santa Clara de Yarinacocha a través de sus líderes.

Se realizaron las siguientes actividades:

  • Taller: qué es la investigación colaborativa y cuales las rramientas de software libre para producción de datos y multimedia. Repostorio colaborativo Wiki Commons.
 • Trabajo de campo: recolección de fotografías y recursos multimedia sobre los pueblos y comunidades indígenas de los estudiantes de la UNIA, la experiencia se desarrolló en la Comunidad Shipibo Santa Clara de Yarinacocha.

Trabajo de campo: recolección de fotografías y recursos multimedia sobre áreas naturales, culturales y en peligro de desastre o afectación por causas naturales o antrópicas elegidos por los estudiantes de la UNSAC.

  • Editaton de artículos en Wikipedia sobre áreas naturales, culturales y en peligro de desastre o afectación por causas naturales o antrópicas.
  • Exposición de resultados obtenidos en las dos experiencias que se realizó en el marco de un encuentro internacional que organizamos en conjunto con la comundad Openstreetmap Perú en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, en el que pudimos contar con la participación desde Ucayali, Cusco y Lima.

2. Were there any strategies or approaches that you felt were effective in achieving your goals? Please describe these strategies and approaches.

El trabajo de campo es sin duda la mejor forma de aprovechar la curiosidad de las y los participantes, esto nos ha permitido organizar visitas a varios sitios en la confirmación de varios equipos o del trabajo individual de las y los participantes. Cuando ha sido parte de la experiencia de un curso de pregrado, las y los participantes han agradecido la dimensión práctica que significa su participación en la producción de conocimientos a nivel local sobre fenómenos locales, como pueden ser los sitios arqueológicos.

Otra cuestión que ha sido especialmente motivadora es la preparación de un espacio de encuentro para investigadoras/es de los sitios focalizados, de esta manera se ha constituido una red de investigación sobre diversos temas que apuntan a convocar la participación de más personas puesto que se motivo y propicia la reflexión sobre las ausencias en Wikipedia y los procesos sociales de producción de conocimiento. Las ausencias tienen que ver especialmente con temas de interés de comunidades de investigación relacionados a la vida social del mundo andino y amazónico.

3. Please use this space to upload media and other files that help tell your story and impact.


Field to type in URLs.

https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Gesti%C3%B3n_popular_de_riesgos_de_desastres_y_OpenStreetMap_LATAM_2022

https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Picanter%C3%ADas_del_Cuscohttps://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Caminata_Desaf%C3%ADo_Andes_noviembre_2022https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Fieldwork_archaeological_site_Rumiwasi_unsaac_nov_2022https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Santa_Clara,_Yarinacochahttps://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Asentamiento_Humano_John_Hopkinshttps://commons.wikimedia.org/wiki/Category:LGBT_pride_2022_in_Limahttps://commons.wikimedia.org/wiki/Category:National_multi-hazard_drill_Peru_May_31,_2022https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Photowalk_in_Santuario_Pachacamac_UNMSM_2022https://es.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Encuentros/Editaton_sobre_sitios_arqueol%C3%B3gicos_UNMSM_2022https://es.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Encuentros/Editaton_sobre_autores_que_han_escrito_sobre_las_regiones_del_Per%C3%BA

4. To what extent do you agree with the following statements regarding the work carried out with the support of this Fund? You can choose “not applicable” if your work does not relate to these goals.

Our efforts during the Fund period have helped to...
A. Bring in participants from underrepresented groups Strongly agree
B. Create a more inclusive and connected culture in our community Strongly agree
C. Develop content about underrepresented topics/groups Strongly agree
D. Develop content from underrepresented perspectives Strongly agree
E. Encourage the retention of editors Strongly agree
F. Encourage the retention of organizers Strongly agree

5. Is there anything else you would like to share about how your efforts helped to bring in participants and/or build out content, particularly for underrepresented groups?

Las y los participantes han establecido formas de investigar en las que se involucran directamente a las comunidades con las que se trabajará. Por ejemplo, en el caso de Cusco y Ucayali, los estudiantes son parte de las comunidades en las que se trabajó, en este sentido ellos mismos se constituyeron como puentes entre las y los investigadoras/es universitarios y no universitarios.

Part 2: Your main learning[edit]

6. In your application, you outlined your learning priorities. What did you learn about these areas during this period?

Lo que hemos aprendido es que los grupos de trabajo se establecerán con mejor eficacia cuando investigan sobre algún tema local puesto que esto les permite identificar aquellos elementos que en sus propios territorios son desconocidos o explicados desde perspectivas únicamente externas. Con estos ejercicios las y los participantes pueden explorar y reflexionar sobre la producción de conocimiento en sus propios territorios y sobre las preocupaciones y sentidos de las personas de esos territorios. También pueden identificar las relaciones de poder, desventaja y también privilegios que le dan forma al conocimiento hegemónico en el mundo y que se expresa en Wikipedoa a través de diferentes tipos de brechas, de esta manera se han podido identificar las brechas de género, culturales, tecnológicas, etc. que han abierto posibilidades nuevas de participación social desde la investigación articulada con la sociedad.

De igual manera, hemos identificado la invisibilidad de los espacios de producción de conocimiento no académico, y en ambos casos la ausencia de estrategias públicas para visibilizar, afirmar y contribuir con la promoción de investigación sobre bienes comunes o cultura libre en el Perú. Esperamos también lograr algún tipo de impacto en esta ausencia en el mediano plazo.

7. Did anything unexpected or surprising happen when implementing your activities?This can include both positive and negative situations. What did you learn from those experiences?

Las crisis políticas, sociales y culturales en el Perú son de larga data, cada cierto tiempo este problema se expresa de manera violenta en nuestra sociedad afectando todos los procesos sociales en el país. Para este caso puntualmente, las propias universidades fueron escenario de vulnueración de los derechos humanos de las y los estudiantes y ciudadanos que se encontraban en el campus de la UNMSM en el marco de las protestas sociales. Esta crisis implicó una serie de sucesos que cambiaron el calendario de actividades, dados los cierres de aeropuertos, carreteras y la paralización de actividades por las declaratorias de estado de emergencia nacional. Sin embargo en este marco y con las condiciones y dificultades dadas hemos desarrollado las actividades. Creemos que es importante que se incorporen en el aprendizaje de nuestro proceso pero seguramente también en otros contextos, talleres sobre conocimiento básico sobre cómo atender una situación de emergencia médica por accidentes o por violencia policial o militar. Lamentablemente dos personas que colaboraron con las actividades desarrolladas fueron arbitrariamente detenidas y violentadas, sobre esta situación se identificó que no tenemos un protocolo de atención a situaciones de este tipo.

8. How do you hope to use this learning? For instance, do you have any new priorities, ideas for activities, or goals for the future?

Plantear las actividades desde la vida académica universitaria pero en relación con comunidades no universitarias en el desarrollo de investigación aplicada, por ejemplo en trabajos de campo. Ha sido nuestra principal experiencia. La prioridad resultante es el fortalecimiento de los grupos de investigación que se establecieron en articulación con el calendario de actividades Wiki Loves para el año 2023 y la construcción a mediano plazo de una red de investigación universitaria en y sobre bienes comunes y cultura libre. También nos encontramos en un momento en que es pertinenete reflexionar sobre el futuro y las posibilidades que se podrían desarrollar interinstitucionalmente con las universidades con las que hemos venido trabajando.

9. Documentation of resources: Use this space to upload any documents that would be useful to share with others (e.g. communications material, training material, presentations).


Here is an additional field to type in URLs.

https://wikimedia.org.pe https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Celebrations_of_Independence_Day_of_Peru_in_2022

Part 3: Metrics[edit]

10a. Open Metrics reporting

In your application, you defined some open metrics and targets (goals). You will see a table like the one below with your metric in the title and the target you set in your proposal automatically filled in. Use the tables to report the result. Use the comments column to describe any aspects of this result that you find relevant. If the results were different from the initial target (goals) then you can explain why and what you learned from this. You can also provide any qualitative analysis regarding these results. In the last column please describe the tools and methodology used to collect this data and any difficulties you might have had.

Open Metrics Summary
Open Metrics Description Target Results Comments Methodology
N/A N/A N/A N/A N/A N/A
N/A N/A N/A N/A N/A N/A
N/A N/A N/A N/A N/A N/A
N/A N/A N/A N/A N/A N/A
N/A N/A N/A N/A N/A N/A

10b. Core Metrics reporting

In your application, you defined targets for some core metrics and targets (goals). You will see a table like the one below with each core metric in the title and the target you set in your proposal automatically filled in. Use the tables to report the result. Use the comments column to describe any aspects of this result that you find relevant. If the results were different from the initial target (goals) then you can explain why and what you learned from this. You can also provide any qualitative analysis regarding these results. In the last column please describe the tools and methodology used to collect this data and any difficulties you might have had. Note: a table will appear for each Wikimedia project content contribution you defined in your proposal.

Core Metrics Summary
Core metrics Description Target Results Comments Methodology
Number of participants 20 Estudiantes, 2 docentes o 2 egresados de estas universidades que participan en las actividades propuestas 24 78
Number of editors Estudiantes, docentes o egresados de estas universidades que crean una cuenta y crean contenido para Wikimedia en las actividades propuestas 24 78 https://es.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Encuentros/Editaton_sobre_sitios_arqueol%C3%B3gicos_UNMSM_2022
Number of organizers Estudiantes, docentes o egresados de estas universidades que se involucran e la organización de las actividades propuestas 3 11 Este equipo, por ejemplo, organizó la primera reunión de editoras y editores universitarios en el marco del Encuentro Internacional Gestión popular de riesgo de desastres desarrollado en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://osmpe.org/grd-osm-latam-2022/ Un primer equipo se formó con la participación en la organización de:

2 profesor UNMSM 1 Egresado UNIA 1 Profesor UNSAAC 3 estudiantes UNMSM 4 estudiantes UNIA

Number of new content contributions per Wikimedia project
Wikimedia Project Description Target Results Comments Methodology
Wikimedia Commons Archivos multimedia sobre las actividades desarroladas 180 N/A N/A N/A
Wikipedia N/A 3306 Fotografías, audios y videos recogidos por las y los participantes en el marco de las actividades desarrolaldas N/A
Wikidata N/A N/A N/A N/A
N/A N/A N/A N/A N/A N/A
N/A N/A N/A N/A N/A N/A

12. Did you have any difficulties collecting data to measure your results? This could include things like a lack of time or resources, or the expertise in your team to collect this data. It could also include difficulties with particular data collection tools.

Yes

12a. State what difficulties you had.

Discutiendo la posibilidad de contar automáticamente los resultados que obtenemos vemos que el software para este fin requiere de conocimientos en programación que por el momento nos resultan lejanos. Sin embargo. hemos incluido esta preocupación en nuestro plan de trabajo a corto plazo porque estamos observando que hay varios datos que no estamos considerando por una cuestión práctica de recolección que no tenemos.

12b. How do you hope to overcome these challenges in the future? Do you have any recommendations for the Foundation to support you in addressing these challenges?

Por ejemplo, no sabemos fácilmente cuántos de los archivos que tenemos son videos, audios o imágenes, tampoco nos ha resultado fácil saber cuántas categorías hemos creado en el marco de nuestras actividades o la cantidad de ediciones de usuarios por proyecto.

13. Use this space to upload any documents and provide links to any tools you have used that would be useful to understand your data collection (e.g., surveys you have carried out, communications material, training material, program and event dashboard link, project page on Meta).


Here is an additional field to type in URLs.

N/A

14. Have you shared these results with other Wikimedian communities (either affiliates, user groups, volunteers, etc., different to yours)? This can include things such as data and direct outcomes, lessons you have learned, or information on how to run or recreate your programs.

Yes

14a. If yes or partially, please describe how you have already shared them and if you would like to do more sharing, and if so how.

Todos los resultados de nuestras actividades están en Wikimedia Commons y normalmente avisamos en la web cuando los obtenemos.

Part 4: Financial reporting and compliance[edit]

15. & 14a. Please state the total amount spent in your local currency.

18487.5 PEN

16. Please state the total amount spent in USD.

4840 USD

17. Please report the funds received and spending in the currency of your fund.

17a. Upload a financial report file.

17b. Please provide a link to your financial reporting document.

N/A

As required in the fund agreement, please report any deviations from your fund proposal here. Note that, among other things, any changes must be consistent with our WMF mission, must be for charitable purposes as defined in the grant agreement, and must otherwise comply with the grant agreement.

17c. If you have not already done so in your budget report, please provide information on changes in the budget in relation to your original proposal.

N/A

18. Do you have any unspent funds from the Fund?

No

18a. Please list the amount and currency you did not use and explain why.

N/A

18b. What are you planning to do with the underspent funds?

N/A

18c. Please provide details of hope to spend these funds.

N/A

19. Are you in compliance with the terms outlined in the fund agreement?

Yes

20. Are you in compliance with all applicable laws and regulations as outlined in the grant agreement?

Yes

21. Are you in compliance with provisions of the United States Internal Revenue Code (“Code”), and with relevant tax laws and regulations restricting the use of the Funds as outlined in the grant agreement? In summary, this is to confirm that the funds were used in alignment with the WMF mission and for charitable/nonprofit/educational purposes.

Yes

22. If you have additional recommendations or reflections that don’t fit into the above sections, please write them here.


Other documents