Wikimedia Argentina/Reportes/2012-09

From Meta, a Wikimedia project coordination wiki
Jump to: navigation, search
Español :
Wikimedia Argentina logo.svg

Boletín de actividades: Septiembre 2012

Wiki Loves Monuments

LUSITANA WLM 2011 d.svg
Fotografía del Monumento a la Bandera en Rosario, fotografía participante en Wiki Loves Monumentes 2012.

A la medianoche del pasado 1 de septiembre, Wikimedia Argentina dio inicio a la primera versión local de Wiki Loves Monuments, el concurso fotográfico más grande del mundo.

En su tercera edición, Wiki Loves Monuments salió fuera de Europa y congregó a un total de 36 países de los cinco continentes. En América Latina, junto a Argentina se sumaron Chile, Colombia, México y Panamá.

Un total de 1.882 monumentos fueron incluidos, comprendiendo la totalidad de monumentos definidos por la Comisión Nacional de Museos y de Monumentos y Lugares Históricos, los Bienes de Interés Cultural de la Ciudad de Buenos Aires, los monumentos provinciales de Buenos Aires, Salta y Mendoza, además de monumentos locales de La Plata, Tucumán, Posadas y Oberá. De estos, previo al concurso, sólo el 17,86% tenía una imagen asignada en Wikipedia.

Para apoyar el concurso, Wikimedia Argentina organizó un wikiencuentro especial el día 2 de septiembre, que incluyó un safari fotográfico que pasó por Microcentro, Retiro, Avenida Alvear y el cementerio de La Recoleta.

Al finalizar el concurso, 6.001 imágenes fueron cargadas en Wikimedia Commons por un total de 445 participantes,[1] mientras el sitio web www.wikilovesmonuments.com.ar recibió un total de 58.000 visitantes únicos. De los 1.881 monumentos, 793 fueron fotografiado en el concurso, lo que representa el 42,2% del total. El usuario Carlos Ravazzani fue el participante con más fotografías cargadas, con un total de 610 imágenes, y con mayor número de diferentes monumentos capturados (74).

A nivel mundial, el concurso ha superado las 361.000 imágenes con más de 15.000 participantes,[2] duplicando el número de imágenes registrados en la edición de 2011, que recibió el récord Guinness como el concurso fotográfico más grande de la historia.[3]

Wiki Loves Monuments se convirtió así en uno de los proyectos más exitosos de Wikimedia Argentina. Durante el mes de octubre comienza el largo trabajo de revisión de las imágenes participantes y evaluación. Este trabajo estará en manos del jurado compuesto por los fotógrafos argentinos Diego Eidelman y Jorge Royán, el fotógrafo costarricense Jorge Albán, la socia y wikipedista Melisa Parisi y el wikipedista boliviano Erlan Vega. Los resultados del concurso local debiesen publicarse durante la primera semana de noviembre.

Taller GLAM

Firma del convenio de cooperación con la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE) de la UNLP.
Presentación de Roxana Donoso sobre la experiencia de la Biblioteca del Congreso Nacional de Chile.

El día sábado 1 de septiembre también fue ocasión para la realización de un taller sobre Wikipedia y su relación con instituciones culturales, conocidas también bajo el acrónimo GLAM (del inglés para «galerías, bibliotecas, archivos y museos»). Unas veinte personas asistieron al taller realizado en la sede social de la Asociación y que fue liderado por su presidente, Galileo Vidoni, la vocal Evelin Heidel y el director ejecutivo Osmar Valdebenito. El taller mostró las principales características de Wikipedia y de la comunidad Wikimedia, además se detallaron algunos casos de éxito de acuerdos de cooperación entre Wikimedia e instituciones GLAM a lo largo del mundo.

El taller contó además con la participación de dos expositores chilenos. Roxana Donoso, jefa de Producción de Recursos de la Información de la Biblioteca del Congreso Nacional de Chile, presentó el proyecto de colaboración realizado con Wikimedia Chile para la publicación de documentos históricos en Wikisource y que actualmente corresponden a gran parte del contenido existente en dicho proyecto. Su exposición fue seguida por Claudio Ruiz, director de ONG Derechos Digitales y co-director de Creative Commons para América Latina, presentó sobre las ventajas de la utilización de licencias CC para las instituciones culturales a través de su uso en proyectos como Wikipedia.

El día lunes 3, en tanto, se realizó un evento en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE) de la Universidad Nacional de La Plata que sirvió para concretar uno de estos denominados acuerdos GLAM. En dicho evento, se realizó la firma del acuerdo entre la FaHCE y Wikimedia Argentina para el uso en comodato de un escáner de diseño libre con el fin de digitalizar y publicar documentos bajo licencias libres a través de los proyectos Wikimedia. La ocasión sirvió también de marco para el lanzamiento oficial de Wiki Loves Monuments 2012 en Argentina, las presentaciones de Roxana Donoso y Claudio Ruiz y la muestra de un prototipo realizado por la FaHCE para el registro y difusión web de fuentes documentales de valor patrimonial.

Solicitud de fondos y plan anual

Durante el mes de septiembre, se diseñó el plan estratégico de Wikimedia Argentina para 2013 y el presupuesto asociado a éste con el objetivo de presentarlo al recién estrenado Comité de Diseminación de Fondos de la Fundación Wikimedia. Para ello, se realizó una convocatoria abierta a los socios para que propusieran proyectos e ideas a ejecutar durante el año entrante.

El día 30 de septiembre se realizó una asamblea abierta ante la cual el Director Ejecutivo de Wikimedia Argentina presentó un borrador del presupuesto que recogía las ideas propuestas por los socios y los gastos operacionales de la Asociación. Dicho borrador fue trabajado conjuntamente con los asistentes, generando una versión final que contó con la aprobación de la Comisión Directiva. Dicho presupuesto fue la base para la solicitud final de fondos entregada a la Fundación Wikimedia el día 1 de octubre.

Para el año 2013, Wikimedia Argentina ha considerado un presupuesto de $ 666.904,70 en gastos administrativos y costos asociados a proyectos, lo cual corresponde a un aumento de un 41,6% respecto al año actual,[4] reflejando la tendencia de crecimiento que ha tenido la Asociación en los últimos años. Dentro de los principales puntos que este plan estratégico anual considera está la expansión de los esfuerzos de difusión, ampliar el alcance a nivel nacional de dichas actividades y el diseño de un plan estratégico respecto a Educación.

Taller de género en LibreBus

El viernes 28 de septiembre se realizó un taller en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE) de la Universidad Nacional de La Plata, como parte del recorrido final del proyecto LibreBus.

El evento contó con la participación de los socios Fátima Pérez, Esteban Zárate, Andrea Kleiman y la vocal Lila Pagola. El taller, denominado "Editando la brecha de género en Wikipedia", se enfocó en acercar a mujeres a Wikipedia y contó con 9 asistentes.

Proyecto de nueva guía de viajes

En los últimos meses, la Fundación Wikimedia ha evaluado la incorporación de un nuevo miembro a la familia de proyectos Wikimedia. La idea de una wiki-guía de viajes bajo licencia libre ya había sido explorada hace algunos años, además siendo concretada por sitios independientes como Wikitravel y Wikivoyage; sin embargo, la solicitud por parte de la comunidad del primer sitio de crear un nuevo proyecto, tras diversos conflictos con los administradores de WikiTravel, levantó nuevamente este tema.

Entre julio y agosto pasado, se realizó una convocatoria abierta a la comunidad respecto a la idea de crear una guía de viajes por parte de la Fundación, la cual tuvo un respaldo mayoritario. Tras ello, se han iniciado consultas para decidir el nombre y el logotipo, por lo que invitamos a todos los socios a que participen de dichas consultas.

English:
Wikimedia Argentina logo.svg

Report of activities: September 2012

Wiki Loves Monuments

LUSITANA WLM 2011 d.svg
Photography of the National Flag Memorial in Rosario, one entry of Wiki Loves Monumentes 2012.

On September 1st midnight, Wikimedia Argentina started the first local edition of Wiki Loves Monuments, the largest photo contest in the world.

In its third edition, Wiki Loves Monuments came out of Europe and brought together a total of 36 countries on five continents. In Latin America, along with Argentina, Chile, Colombia, Mexico and Panama joined the event.

A total of 1,882 monuments were included, comprising all monuments defined by the National Commission for Museums and Monuments and Historical Sites, the Cultural heritage monuments of the City of Buenos Aires, provincial monuments of Buenos Aires, Mendoza and Salta and local monuments of La Plata, Tucuman, Posadas and Oberá. Of these, prior to the contest, only 17.86% had a picture used on Wikipedia.

To support the contest, Wikimedia Argentina organized a wiki-meeting on September 2 that included a photo safari on Buenos Aires, walking through Microcentro, Retiro, Alvear Avenue and the Recoleta Cemetery.

At the end of the contest, 6,001 images were uploaded on Wikimedia Commons by a total of 445 participants,[n 1] while the web site www.wikilovesmonuments.com.ar received a total of 58,000 unique visitors. Of the 1,881 monuments included, 793 were photographed in the competition, representing 42.2% of the total. User Carlos Ravazzani was the participant with more photographs loaded (a total of 610 images) and with the largest number of different monuments (74).

Globally, the competition has surpassed 361,000 images with more than 15,000 participants, [n 2] doubling the number of images recorded in the 2011 edition, which received the Guinness World Record as the largest photo contest in history.[n 3]

Wiki Loves Monuments thus became one of the most successful projects of Wikimedia Argentina. In October, the long process of image review and evaluation has started. This process will be led by a jury composed by the Argentine photographers Diego Eidelman and Jorge Royán, Costa Rican photographer Jorge Albán, Wikimedia Argentina member Melisa Parisi and Erlan Vega, a Wikipedian from Bolivia. The local competition results will be published in the first week of November.

GLAM workshop

Signing the cooperation agreement with UNLP's Faculty of Humanities and Education Sciences (FaHCE).
Roxana Donoso giving a presentation about the experience of the Library of the Chilean Congress.

Also on Saturday September 1st, a workshop about Wikipedia and its relationship with cultural institutions, also known under the acronym GLAM ("Galleries, libraries, archives and museums") was organized by Wikimedia Argentina. About twenty people attended the workshop held at the office of the Association and was led by Galileo Vidoni (President), Evelin Heidel (Board member) and Osmar Valdebenito (Executive Director). The workshop presented the main features of Wikipedia, its Wikimedia community and some successful cases of cooperation between Wikimedia GLAM institutions throughout the world.

The workshop included the presentation of two Chileans. Roxana Donoso, Chief of Production of Information Resources of the Library of the Chilean Congress, presented the collaborative project conducted with Wikimedia Chile for the publication of historical documents in Spanish Wikisource, which currently represents an important part of its content. After her presentation, Claudio Ruiz, director of Derechos Digitales NGO and Creative Commons co-director for Latin America, presented the advantages of using CC licenses for cultural institutions for its use in projects like Wikipedia.

On Monday 3, another event was held at the Faculty of Humanities and Education Sciences (FaHCE) of the National University of La Plata which consolidated one of these GLAM agreements. In that event, the agreement between the FaHCE and Wikimedia Argentina was signed for the loan of a scanner to digitize and publish documents under free licenses via Wikimedia projects. The occasion also served as an opportunity for the official launch of Wiki Loves Monuments 2012 in Argentina, and to present the works of Roxana Donoso and Claudio Ruiz. A prototype made by FaHCE for registration and web dissemination of heritage documentary sources was also included.

Funds application and 2013 annual plan

During September, Wikimedia Argentina designed its strategic plan for 2013 and its associated budgetin order to present them to the brand new Funds Dissemination Committee of the Wikimedia Foundation. For this, we had an open call for members to propose projects and ideas to implement in the upcoming year.

On September 30, there was an open meeting in which the Executive Director of Wikimedia Argentina presented a draft budget, including both the ideas proposed by the members and the operating expenses of the Association for next year. This draft was worked jointly with the audience, creating a final version that was approved by the Board. This budget was the basis for the funds application provided to the Wikimedia Foundation on October 1.

By 2013, Wikimedia Argentina considered a budget of 666,904.70 pesos including administrative costs and projects expenses, which corresponds to a 41.6% increase over the current year, [n 4] reflecting the growth of the Association in recent years. Among the main topics included in this annual strategic plan is the expansion in the outreach efforts, the increase in reach of such activities on a national scale and the design of a strategic plan regarding Education activites.

Gender-gap workshop in LibreBus

On Friday 28, a workshop was given in the Faculty of Humanities and Education Sciences (FaHCE) of the National University of La Plata, as part of the final stop of the LibreBus project.

The event was given by the members Fátima Pérez, Esteban Zárate, Andrea Kleiman and the Board member Lila Pagola. The workshop, called "Editando la brecha de género en Wikipedia" (Editing the gender gap on Wikipedia), was focused in the female participation on Wikipedia and had 9 participants.

New Travel Guide project

In recent months, the Wikimedia Foundation has evaluated the addition of a new member to the Wikimedia family. The idea of ​​a wiki-travel guide under free license had already been explored in past years, and concretized by independent sites like Wikitravel and Wikivoyage. However, concerns of the community of Wikitravel and several conflicts with its administrators, raised the issue again.

Between July and August, ​​a request for comments about the idea of creating a travel guide by the Foundation was called and had a majority support. After that, discussion to decide the name and logo of this new project has been opened, so we invite all our members to participate in these consultations.


  1. Cifras preliminares.
  2. El concurso finalizó a nivel mundial el 30 de septiembre, aunque la edición israelí se extendió hasta el 15 de octubre.
  3. Guinness World Records, Largest photography competition
  4. Comparando cifras en dólares entre ambos periodos.

  1. Preliminary figures.
  2. The worldwide contest ended on September 30, although the Israeli edition was extended until October 15.
  3. Guinness World Records, Largest photography competition
  4. Comparing expenses in dollars between both periods.